Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordda
Ja, som rubriken lyder så tjuter det framifrån då jag kör 90+. Dessutom så börjar det vibrera i gaspedalen när jag kör 100+. Något hjullager eller vad är det för fel?
av Rådlös
Hur tjuter det, och vilken årsmodell är det?

På senare 200, -90 och senare där kromlisten runt framrutan är bortrationaliserad tjuter det i gummilisten. Det låter som om Charlie Parker sitter i högra framsätet och blåser saxofon. Vid regn och lite fuktig väderlek är det tyst, men när det är torrt börjar det tuta (i min bil) ungefär vid 110 km/tim.

Orsaken är den mjuka gummilisten som vibrerar i luftdraget. Precis som ljudtungan/membranmunstycket (heter det så?) i en saxofon.

Men i ärlighetens namn, Charlie Parker låter mycket mer harmonisk och hörvärd.
av Udenius
Jag hade problem med missljud i vissa hastigheter, visade sig vara ett hjullager som var kasst. Plocka ur beläggen, snurra och lyssna.

När jag köpte bilen fanns det också ett missljud i vissa hastigheter, visade sig vara kardanaxelns stödlager, relativt lätt att lokalisera då ljudet ändrar sig beroende på driftfall, t.ex. genom att frihjula då det lät, ändrad belastning gav ändrat ljud. Trots att ljudet borde kommit mer bakifrån fick man känslan av att det lät från motorregionen.

Båda dessa är relativt lätta att åtgärda och kan enligt min uppfattning skapa de ljud vibrationer du beskriver.

Lycka till med felsökandet!

// Andreas
Användarvisningsbild
av camaro69
Rådlös skrev:Hur tjuter det, och vilken årsmodell är det?

På senare 200, -90 och senare där kromlisten runt framrutan är bortrationaliserad tjuter det i gummilisten. Det låter som om Charlie Parker sitter i högra framsätet och blåser saxofon. Vid regn och lite fuktig väderlek är det tyst, men när det är torrt börjar det tuta (i min bil) ungefär vid 110 km/tim.

Orsaken är den mjuka gummilisten som vibrerar i luftdraget. Precis som ljudtungan/membranmunstycket (heter det så?) i en saxofon.

Men i ärlighetens namn, Charlie Parker låter mycket mer harmonisk och hörvärd.
Kan man inte "stämma" gummilisten :?: :idea:
av Nordda
Udenius skrev:Jag hade problem med missljud i vissa hastigheter, visade sig vara ett hjullager som var kasst. Plocka ur beläggen, snurra och lyssna.

När jag köpte bilen fanns det också ett missljud i vissa hastigheter, visade sig vara kardanaxelns stödlager, relativt lätt att lokalisera då ljudet ändrar sig beroende på driftfall, t.ex. genom att frihjula då det lät, ändrad belastning gav ändrat ljud. Trots att ljudet borde kommit mer bakifrån fick man känslan av att det lät från motorregionen.

Båda dessa är relativt lätta att åtgärda och kan enligt min uppfattning skapa de ljud vibrationer du beskriver.

Lycka till med felsökandet!

// Andreas
Låter även då jag frikopplar. Måste vara något hjullager som är dåligt.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]