Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbo4ever
Felbeskrivningen verkar bero på fel i elektrisk krets. Motorn låter som om cylinderkolven/vevstaken är defekt, men det överensstämmer inte med felbeskrivningen. Vilka felkoder (tekniska nr) fick verkstaden ut? Hur upplever du motorns kraft med/utan felet?

Inte alls omöjligt att häva köpet, men säljaren måste ha fått minst två chanser att reparera fordonet: https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lhandlare/
av eimmoht
turbo4ever skrev:Felbeskrivningen verkar bero på fel i elektrisk krets. Motorn låter som om cylinderkolven/vevstaken är defekt, men det överensstämmer inte med felbeskrivningen. Vilka felkoder (tekniska nr) fick verkstaden ut? Hur upplever du motorns kraft med/utan felet?

Inte alls omöjligt att häva köpet, men säljaren måste ha fått minst två chanser att reparera fordonet: https://www.hallakonsument.se/tips-for- ... lhandlare/

Vilka felkoder har jag ingen aning om. Inte fått ngt underlag, heller inte bett om det.
Upplever motorns kraft som OK när den går som den ska. När den börjar gå på 3-cylindrar orkar den knappt dra sig framåt och låter om i filmerna.
Användarvisningsbild
av Dex
Fy vad den låter illa.
Låter ju som en skördetröska.
Jag hade parkerat den utanför ÅF och sagt till dem att fixa det.
Sedan hade de fått stå för hyrbil under tiden.
Fixar dom inte det så forcera/pressa motorn när den går på 3cyl så den får sig en känga.
Då kanske du får en ny drivlina på garantin.
av AndS
Dex skrev: Fixar dom inte det så forcera/pressa motorn när den går på 3cyl så den får sig en känga.
Bland det dummaste jag läst, inte sjutton kör man sönder en motor som är under felsökning hos Volvo där man ännu inte hittat felet.
Användarvisningsbild
av Dex
AndS skrev:
Dex skrev: Fixar dom inte det så forcera/pressa motorn när den går på 3cyl så den får sig en känga.
Bland det dummaste jag läst, inte sjutton kör man sönder en motor som är under felsökning hos Volvo där man ännu inte hittat felet.
Notera att jag skrev "Om de inte fixar det"!
Eller återköp av bilen är ju ett alternativ naturligtvis.
Det verkar ännu dummare att acceptera felet och köra omkring med en sådan motor enligt min uppfattning.
av eimmoht
Dex skrev:
AndS skrev:
Notera att jag skrev "Om de inte fixar det"!
Eller återköp av bilen är ju ett alternativ naturligtvis.
Det verkar ännu dummare att acceptera felet och köra omkring med en sådan motor enligt min uppfattning.

Bilen har varit inne 3ggr för samma fel. Nu senast gjordes endast en mjukvaru uppdatering. Än så länge har inte felet visat sig igen. Kört ca 100mil denna veckan.
Som jag skrivit så räcker det med att starta om bilen en/flera ggr för att bilen ska gå normalt och följdaktligen även låta som den ska.
Användarvisningsbild
av Dex
Jag tänkte på när bilen går på 3cyl vart tar bränslet vägen då från den 4:de cylindern?
Går det ner i vevhuset i oljan eller ut via avgaserna och ut i katalysator /partikelfilter?
Försök och begär förlängd garanti på motorn ifall du får bekymmer längre fram som inte visar sig just nu.
Användarvisningsbild
av TommyP86
I fallet diesel händer det inget, eftersom en sån tänder på kompression saknas alltså bränsle (eller komp då..) och inget hamnar i avgaserna. Bensin däremot, där blir det vaaaaarmt i katalysatorn ganska fort om nån cylinder inte tänder men får bränsle.
av eimmoht
Ja,
En förlängd nybilsgaranti skulle ju varit bra.. undrar hur enkelt det skulle gå att driva igenom dock. Känns tveksamt
Oljebyte i Haldex

Hej. körde en sväng i normalkörning[…]

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]