Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gurri
HEJSAN HEJSAN!

Jag köpte i förrgår min första bil nyare än 2000, innan den ägde jag en 855 glt -97.

En utav anledningarna till att jag "bytte upp" mig var att jag var trött på div. missljud etc, men till min stoora förvåningen så har även den nya bilen vissa irritationsframkallare! =)

irritationsframkallare nr1: när bilen varit stillastående och jag börjar rulla framåt, så dröjer det ett par sekunder, ca 5 meter och sedan hörs ett missljud som jag lokaliserar som vänster fram.. Det låter som att någonting skär till, ungefär som att någonting skär emot en bromsskiva.. chhhaa..detta problem hatr även min far på sin xc70 -01, men han orkar ungeför inte br sig, men jag överväger självmord varje gång ljudet dyker upp...
Jag hör även ett "klonkande" i bland, även det känns som att det kommer ifrån vänster fram. ofta i samband med att jag svänger upp på en trottoarkant, svänger ut skarpt ifrån en fickparkering, kör ut ifrån en rondell, men även ibland vid normal körning?????
FATTAR INGENTING, gör du??

problem nr2: när jag ligger och kör så kommer det ett svagt brummande ifrån motorrummet? möjligtvis innen i instrumentpanelen, ljudet låter ungeför som att ac´n "startar om"..? det brummar till lite i ungefär 10 sekunder sen blir det tyst? och detta ljud återkommer med jämna mellanrum ca 1 minuts mellanrum för att vara exakt! =)

vore kanon kul ifall någon har något hett tips så att jag kan få "problemet" åtgärdat!!

Ha d kanon, och tack på förhand!
MVH
Gustaf
av dimster
gurri skrev:HEJSAN HEJSAN!

Jag köpte i förrgår min första bil nyare än 2000, innan den ägde jag en 855 glt -97.

En utav anledningarna till att jag "bytte upp" mig var att jag var trött på div. missljud etc, men till min stoora förvåningen så har även den nya bilen vissa irritationsframkallare! =)

irritationsframkallare nr1: när bilen varit stillastående och jag börjar rulla framåt, så dröjer det ett par sekunder, ca 5 meter och sedan hörs ett missljud som jag lokaliserar som vänster fram.. Det låter som att någonting skär till, ungefär som att någonting skär emot en bromsskiva..

Det ljudet har jag också på min s60 -04. Låter likadant fast bara vid fullt rattutslag åt höger och man måste verkligen lyssna noga för att höra det. Åker in till bilia imorgon och frågar.
av gurri
ahaaa.. fyyfan där ser man! =) värkar inte vara ett helt udda problem med andra ord, för det är väll det skärande ljudet du menar??

jag drar in till rejmes i norrköping så kan vi jämföra svaren sen! ;)

ha d kanon! =)
av dimster
gurri skrev:ahaaa.. fyyfan där ser man! =) värkar inte vara ett helt udda problem med andra ord, för det är väll det skärande ljudet du menar??

jag drar in till rejmes i norrköping så kan vi jämföra svaren sen! ;)

ha d kanon! =)
Japp som att någonting skrapar mot bromsskivan. Ljudet kommer från vänster framhjul.
Låter ingenting när jag rattar fullt till vänster, men till höger så låter det.
av grape
har samma skrapande ljud på min v70n, kommer efter ett par meter, det borde ha nånting med bromsarna att göra ? dåliga skivor eller nåt kanske ?
Användarvisningsbild
av Scania
Att det låter efter en kort stund när du rullar iväg efter att ha startat motorn (vid ca 30km/tim) kan bero på att ABS:en gör en självtest. Det uppstår ett skrapande ljud ett par sekunder och är helt normalt.
av gurri
scania: Idag tog far min bilen till rejmes och undersökte saken... efter mycket pill så kom de fram till problemet enligt dem, komme rinte ihåg vad delen hette men ågonting var av, enligt rejmes generalfel på s60, s80, v70... 1000 kr fattigare men i morgon kl 07.30 kan jag hämta bilen och förhoppningsviws utan ljudet.. men vem vet, du kanske har rätt.. åtrerkommer med mer info, samt vad delen heter..

Förresten "scania" har du något förslag på problem nr2?: när jag ligger och kör så kommer det ett svagt brummande ifrån motorrummet? möjligtvis innen i instrumentpanelen, ljudet låter ungeför som att ac´n "startar om"..? det brummar till lite i ungefär 10 sekunder sen blir det tyst? och detta ljud återkommer med jämna mellanrum ca 1 minuts mellanrum för att vara exakt! =)"

MVH
Gustaf
av Loblin
Vore ju mycket intressant å få veta vad som hade gått av!
Har nämligen liknande symptom med farsans v70n! behöver ju inte va samma men man kan ju kolla om den saken är hel :wink:
Användarvisningsbild
av Scania
AC:n går inte hela tiden. Den går några sekunder och stänger sedan av. Och det är runt en minut mellan gångerna den startar. Också helt normalt.

Det låter som ett svagt "skrapande" ljud eller hur man nu skall uttrycka det.
av gurri
Scania: fiifan du e juh en riktig stjärna! Skulle kunna betala pengar för varje gång du besparar mitt tänkande..

Aa precis som du säger det låter som att ac,n startar om ungefär en gång i minten... ett svagt brummande, lite åt det skrapande hållet...

Men nu har jag ennu en utmaning till dig... Jag tycks höra ett "tickande" ljud.. det låter ungefär som en tickande klocka ifrån instrumentpanelen.. det känns som att det låter ifrån mitten, en aning åt höger möjligtvis.. om man sitter i förarstolen.. detta ljud återkommer då och då och vara i ca. 10 sekunder... har du någon aning?? =)

1000 tack på förhand! =)
När vi e klara med denna så har jag en LITEN rackare till! =)

MVH!
Gustaf
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]