Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xAx
Någon som kan anvisa en bra jordpunkt i motorummet på en V70II modellår 2008?

Laddaren visar "ERROR" var jag än klämmer fast den (plåtrent, naturligtvis). Vill ladda med batteriet på plats i bilen.

Laddaren är testad med plusklämma på pluspol och minusklämma på minuspol på bortaget batteri och fungerar felfritt.
av least
En 2008 kan du ladda direkt på batteriet.
Och det bör fungerar ifall du trycker ihop laddarens klämmor efter att du satt "dit" den.
av xAx
least skrev: Och det bör fungerar ifall du trycker ihop laddarens klämmor efter att du satt "dit" den.
Idag kanske jag är osedvanligt dum, men det där får du förklara och utveckla närmare ....
av least
xAx skrev:
least skrev: Och det bör fungerar ifall du trycker ihop laddarens klämmor efter att du satt "dit" den.
Idag kanske jag är osedvanligt dum, men det där får du förklara och utveckla närmare ....
Jag utgår från att din laddare har en röd och en svart "klämma" som du ska ansluta till polerna?
Ibland är fjädrarna i dessa för mesiga, så att en bra kontakt/anslutning inte kan uppnås.
Tryck till klämmorna med fingrarna, så får du en bättre kontakt.
av xAx
least skrev:
xAx skrev:
Jag utgår från att din laddare har en röd och en svart "klämma" som du ska ansluta till polerna?
Ibland är fjädrarna i dessa för mesiga, så att en bra kontakt/anslutning inte kan uppnås.
Tryck till klämmorna med fingrarna, så får du en bättre kontakt.
Tack för svar, då är jag med. Det är alltså riskfritt att ladda batteriet på polerna med bilens
kablar kvar på polerna? Det är bara att klämma fast laddarens klämmor på polerna med bilens
kablar kvar på batteriet? Är det rätt uppfattat?
av xAx
least skrev:Hmm, ja. Din bil har ingen BMS.
Men om du klantar till det, så kan saker gå fel så klart.
Nej, jag har inga ambitioner på att klanta till det, utan tänkt förfara på följande sätt:

1) Laddarens röda klämma till batteriets pluspol med bilens kabel kvar på batteriet.
2) Laddarens svarta klämma till batteriets minuspol med bilens kabel kvar på batteriet.
3) Ansluta laddaren till eluttaget.

Plocka bort allt ovan i omvänd ordning när batteriet är fulladdat. Bör väl vara riskfritt?
Användarvisningsbild
av apersson850
Jodå, någorlunda.
Åtminstone i min bil är dock minuspolen svåråtkomlig. Därför ansluter jag till jord på annan plats, om jag behöver ladda.
Det ska naturligtvis fungera det också, bara man får kontakt ordentligt.

Menar du den som man sätter i delen som sitte[…]

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]