NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har en V50 2006/2007 monterat en ramp fått allting att fungera förutom styrströmmen från helljuset till reläet. Testat 2 olika relä det senaste från Biltema (30a för volvo #42302). Kopplar in enligt wirediagram på den grön/svarta helljus kabeln på vänster sida sätter på helljuset men reläet slår inte om. Båda reläerna jag testat slår om när jag kopplar det direkt på batterier så de fungerar båda två. Annars har jag plus(+) till säkring till relä-30, jord relä-85, relä-87 extraljus samt grönsvart helljuskabel vänster till relä-86.

Något som kopplat in reläet på helljuset och isåfall vilket relä använder ni?
Om dina halogen-helljus verkligen fungerar, och du inte kan mäta +12V på Grön-Svart kabel, med god jordanslutning på voltmeterns svarta pinne, då tycker jag du måste kolla om mätaren står på AC i stället för DC...
Testa voltmetern med röd pinne på batteriet och svart pinne på samma ställe som innan. (chassis)

Och det är en Svensk V50, inte importerad från Kanada eller nåt?

Volvos egen extraljus sats: http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... 713-1/2011
Mätte nog fel först.

Mätte från batteriets (+) till batteriets (-) 12.2V.
Mätte från Grön/svart helljuskabel till batteriets (-) 11.2V. Vid helljus
Mätte från Grön/svart helljuskabel till batteriets (-) ~0V. Vid halvljus.

Det är ingen import bil. Reg HEW356. Volvo V50 2006 disel 2.0.
Koppla in reläet nu och mät alla pinnar.
Fint om du mäter upp med helljus både på och av.
(voltmeterns svarta skal vara jordad i chassis)

Gissar att det är dålig jord till reläet, eller att man inte har lyckats med skarvningen på den grön-svarta kabeln.
Men om jag kopplar in allting på ett externt 12V batteri och drar en kabel från relä-86 till Grön/svart(helljuskabel) kabel klickar inte reläet när jag slår på helljuset. Drar jag kabeln till batteriets (+)pol istället för Grön/svart(helljuskabel) klickar reläet och slår om extraljuset lyser som det ska. Så då kan det väl inte vara jorden som inte fungerar utan måste vara signalen från Grön/svart(helljuskabel) som på något sätt inte aktiverar magneten i reläet. Jag får väl mäta "tjuvkabeln"-86 om det är någon spänning i den.

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]