Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lugnegård
Hejsan!

Jag sitter och söker efter en xc70 med bensinmotor, vilket verkligen inte är helt lätt med en begränsad budget på ca 140'
Men då hittade jag denna, som spontant har gått alldeles för långt men i övrigt ser väldigt fin ut. Jag har inget problem att köra en bil som gått långt, men tänker mig att den blir svårt att sälja efter några år.

https://www.blocket.se/halland/Volvo_XC ... m?ca=2&w=3

Handlaren vet jag inte mer om än det som står på Ratsit, de är iaf svenska och har haft den lilla firman några år.

Vad tror ni, som kan och har erfarenhet?
Användarvisningsbild
av Fisch
Skicket är viktigare än milen. Högre mätarställning är oftast ekvivalent med längre körsträckor, vilket sliter mindre jämfört med korta körsträckor. Bilen är ju byggd för att användas.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Fisch skrev:Skicket är viktigare än milen. Högre mätarställning är oftast ekvivalent med längre körsträckor, vilket sliter mindre jämfört med korta körsträckor. Bilen är ju byggd för att användas.
Någon som kör många mil per år över lång tid lär ju vilja att bilen är pålitlig och därför ta hand om den hyfsat också.

Helvete vad det började rycka i köptarmen på den där. Nära också. Den kryssar i alla de viktiga boxarna utom drag men det är ju lätt fixat..
av Schmoyoho
Angående "gamla motorn", lite info till TS: finns en nyare version av T6:an som är marginellt bränslesnålare och har 304 istället för 285 hk. Inget jag skulle hänga läpp över, det finns polestar till denna så att den får 315 hk.

Håller med om att bilen ser trevlig ut, nästan så att jag också blir sugen på att byta bort min S80. Det som kan vara värt att poängtera är att bilen har 4C, knapparna med comfort, sport, advanced framför växelspaken som justerar stötdämparna. Det är en trevlig funktion, men det är ruskigt dyrt att byta de dämparna och vid 23000 mil finns det ju en risk att det är dags. Vet inte om säljaren är en volvo-aukt handlare så att de kan kolla upp verkstadshistorik eller om det finns andra kvitton på att de är bytta, men om inte så kolla att de fungerar och inte läcker olja. Annars skulle jag be om en fet rabatt. Dämparna kostar kring 5-7000 kr/st, exkl arbete.
Senast redigerad av 1 Schmoyoho, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
är väl inte mycket att fundera på om man vill ha en T6a, PS stereon, 4C , RSE, , du får ju inget annat i närheten både prestandamässigt och utrustningsmässing för 120 lopper. Slå till, så vida den faller dig i smaken,

Den är dok inte "gratis" att äga , det ska man såklart vara medveten om. allt kan hända vid de miltalen.

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]