Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zyrran
Jag är alldeles färsk här på forumet och har sökt mig hit pga problem med klimatanläggningen / AC:n på min V70 från -05.

Drar jag ned vreden till lägsta läget strömmar det kall luft ur systemet utan problem. Sätter jag däremot vreden på tex 17 grader blir det på tok för varmt i bilen och det strömmar varm/ljummen luft genom ventilerna. Har inte haft bilen så länge men problemet kommer och går, men generellt är det alltid för varmt trots 10-11 grader utomhus. Känns som att bilen kör på känn utan att ha koll på den faktiska temperaturen i kupén.

Jag har googlat lite och testat att sätta ett papper framför det lilla hålet under stereon och läste mig till att ett papper skulle fastna om man satte det över hålet. Ett lager med hushållspapper fastnar inte så jag funderar på om det är här problemet ligger? Någon som har idéer?

Kan tillägga om det är till hjälp att även stereons belysning har givit upp om det kan ha nåt samband. Själva displayen funkar och själva stereon men de belysta ringarna runt knapparna är döda.
av MickeM
Kolla alla säkringar
Du hör om aspireringsfläkten går när du sätter dig i bilen i tyst miljö.
Ett susande liksom.

Har någon pillat i gallret vid kupegivaren?
Mycket lätt att paja den.

Felkoder med Volvoanpassad utrustning rekomenderas, innan du byter nått alls.
av andersuw
Bara för att förtydliga vad MickeM redan pekat på: Ovanför det högra temperaturvredet på klimatpanelen finns en gallerförsedd öppning. Innanför den sitter en liten tråd som skall känna av temperaturen och en liten fläkt som skall dra in luft från kupén till tråden. Fläkten kan vara trasig, hålet där den sitter så igensatt av damm att fläkten inte kan röra sig och tråden kan vara av. Alltså kan det vara en god idé att kika på detta först, särskilt på möjligheten att tråden är av eftersom du får för varmt snarare än för kallt i bilen. Men det kan vara något annat också. Alltså kan det vara en god idé att läsa ut felkoder med en läsare specifikt avsedd för din bil (inte en generisk OBD-läsare) för att få hjälp med diagnosen.
av Zyrran
Susandet lyser helt klart med sin frånvaro så långt är jag ganska säker. Dammsög försiktigt själva hålen så det skall vara rent och fint där inne.

Någon som har bra tips på verkstad att läsa felkoder på i norra/västra Stockholm? Eller till och med tips på vart man kan lämna in bilen för att få felet undersökt och åtgärdat?
av Zyrran
Fick av en tag på en fläkt med sensor för 300:- idag på bildelsbasen så jag köpte den på vinst eller förlust.

Jag är helt klart amatör, så frågan är om jag vågar mig på att ta loss ECC enheten själv? Något jag behöver tänka på? Behöver jag koppla loss batteriet?

En annan sak som slår mig är om det kan finnas något sammanhang mellan att belysningen i stereon inte funkar och att värmen ballar ur? Nu förvisso så ser det ut som att trådarna i sensorn är skadade men ändå.
av MickeM
Sensorn sitter inte på aspureringsfläkten på V70n, utan på klimatpanelens kretskort. På ett plaströr liksom.
Är givarens ben av, bryts aspireringsfläkten.
På V70I satt fläkten och givaren ihop.

Ta loss batteriet innan du börjar.

Dra upp växelspaksdamasken så får du fram skruvar, sen drar du ut klimatpanelen, stereo och ev telefon som ett paket. Sen kan du separera klimat från övrigt.
Fläkten sitter på baksidan, och kan bytas utan att ta isär dom, om jag minns rätt.
Men är benen av på givaren kommer det inte att hjälpa.
av Zyrran
Är du säker på att det är så? Min bil är en -05:a.

Den del jag beställde som skulle passa min bil var med både fläkt och tempgivare enligt bilskroten... Återstår att se vad jag får och om det i slutändan passar :lol:
av MickeM
Jepp, jag är säker!
Jag har bytt min sensor.
Volvo säljer den inte, utan endast komplett CCM för över 6000kr. Den är en del av modulens kretskort.
Men en bekant med lödvana bytte den åt mig.
Givaren kostade 80kr med frakt.

Fläkten kan dock bytas separat.

På bilden ser du trasiga givaren högst upp på "plasttornet"
Det tornet är röret som aspireringsfläkgen suger luften igenom. Dvs bakom gallret i panelen.
Här är CCM isärskruvad.
Bilagor
DSC_0665.JPG
DSC_0665.JPG (1.26 MiB) Visad 1786 gånger
av Zyrran
Jag känner mig överbevisad :oops:

Ska bli spännande att se vad jag får dock.

Vart beställde du givaren och vad hette det? Har en bilelektrisk firma som jag bor granne med de borde ju kunna utföra själva arbetet tänker jag.
av MickeM
Denna sensor köpte jag: https://www.elfa.se/sv/ntc-motstand-10- ... p/16028039

Efter att ha läst denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=15

Jag har också en V70 2005.

Lärdomen för mig, är att man inte ska pilla ut dammråttorna ur gallret, utan försiktigt damsuga, eller änmu bättre:
Ta loss och isär för rengöring. Så krångligt är det inte, med tanke på problemen en defekt kupegivare ger.

Volvo vill som sagt ha över 6000kr för denna reparation annars.
En begagnad CCM enhet funkar inte rakt av.
Måste läggas in i CAN systemet, och det är inte så bara.

Men är din sensor av?
Det är inte enkelt att se.....
För jag kan inte se att du har nån felkod eller liknande att stödja teorin om trasig givare.
Är ett ben av, är den otvivelaktigt paj. Huvudet på sensorn är mindre än en knappnål.
Stefans 968

I detta fallet är det faktiskt solenoiden som[…]

Volvo car UX

Det skickas ju ut i batcher och det är ju int[…]

Har fått ett ungefärligt pris: 5.640 kr[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]