Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fkullberg
Spid3r skrev:
fmcarv skrev: Mina sommardäck är Pirelli P Zero och har inga vibrationer alls.
Mina är också Pirelli P Zero (20") med vibrationer. Vinterdäcken levererades med Conti, vibrerade som fan, bytes efter ca 1års klagande till Michelin, nu med lite mindre vibrationer (med ändå finns vibrationer kvar).
Nu ska snart ska någon från Volvo provköra bilen. Säkert för att konstatera att dessa vibrationer är godkända och att detta är en "produktegenskap".
Det är bara att invänta två år till innan jag byter bilen. Missnöjd som sjutton är jag!
Vilka hastigheter upplver du vibrationer?
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade citering
Användarvisningsbild
av Robbi
fkullberg skrev:
Spid3r skrev:
fmcarv skrev: Mina sommardäck är Pirelli P Zero och har inga vibrationer alls.
Mina är också Pirelli P Zero (20") med vibrationer. Vinterdäcken levererades med Conti, vibrerade som fan, bytes efter ca 1års klagande till Michelin, nu med lite mindre vibrationer (med ändå finns vibrationer kvar).
Nu ska snart ska någon från Volvo provköra bilen. Säkert för att konstatera att dessa vibrationer är godkända och att detta är en "produktegenskap".
Det är bara att invänta två år till innan jag byter bilen. Missnöjd som sjutton är jag!
Vilka hastigheter upplver du vibrationer?
Du får nog läsa igenom tråden. Börja från början, där beskrivs grundproblemet. Jag blev av med 120-vibrationen med byte av drivaxel och den överdrivna vägkänsligheten med att byta ut mina Cont v-däck dubbfri mot motsvarande från Michelin. Nu är min bil lugn som en filbunke.
Användarvisningsbild
av Spid3r
fkullberg skrev:Vilka hastigheter upplver du vibrationer?
Mina vibbar är runt 125-135+, med både sommar- och vinterdäck.
Nämnde drivaxel får ÅF som en felkälla men de trodde inte på detta.
(Testade på motorvägen att frikoppla (N) under farten 130km/h --> vibrationerna minskar ej).
En representant från Volvo kommer att provköra bilen.
Senast redigerad av 1 grillchips, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade citering
Användarvisningsbild
av Robbi
Spid3r skrev: Mina vibbar är runt 125-135+, med både sommar- och vinterdäck.
Nämnde drivaxel får ÅF som en felkälla men de trodde inte på detta.
(Testade på motorvägen att frikoppla (N) under farten 130km/h --> vibrationerna minskar ej).
En representant från Volvo kommer att provköra bilen.
Om det inte är drivningen på din bil så kan det vara hjullager eller något med dämpning. Sedan kan nog glapp i drivaxel påverka fast man frikopplar? Det ligger ju mot och sätts i rörelse av hjulens friktion mot marken. Lite lättvindigt att avfärda drivaxel då det faktiskt löste problemet på min bil. Är dessutom tämligen säker på att jag också testade att frikoppla, gjorde alla möjliga test när det begav sig.
Användarvisningsbild
av Spid3r
Robbi skrev: Om det inte är drivningen på din bil så kan det vara hjullager eller något med dämpning. Sedan kan nog glapp i drivaxel påverka fast man frikopplar? Det ligger ju mot och sätts i rörelse av hjulens friktion mot marken. Lite lättvindigt att avfärda drivaxel då det faktiskt löste problemet på min bil. Är dessutom tämligen säker på att jag också testade att frikoppla, gjorde alla möjliga test när det begav sig.
Tyvärr vill inte ÅF bekosta det utan att Volvo godkänner det hela som ett garantiärende - det handlar ju om kostnader som ÅF inte vill ta själv.
För övrigt: Provkörde ännu en sprillans ny V90... samma sak där -- vibbar där också.
av phantomblot
Jeg ser at volvo har oppdatert cheklist'en for vibrasjonsundersøkelser, men det er bare små endringer.

Jeg er fortsatt overrasket over at de ikke har kommet opp med objektive kriterier for å bedømme vibrasjonene. Det hadde vært veldig lett å lage en sak (f.eks ved hjelp av noen fjærer, stag og vekter) som man kunne sette i koppholderen eller feste i setet eller what-not, som vil vise vibrasjonenes størrelse i forskjellige hastighteter/frekvenser.

Det går jo med utrolig mye tid, penger og entusiasme rundt synsing mellom fører, mek, ÅF og Volvo om det er vibrasjoner, og om de er for store for en bil som markedsføres som komfortabel.

"Dessverre" har mine vibrasjoner blitt nesten helt borte. Litt i starten når bilen har stått rolig lenge, men ellers er de irriterende mikrovib'ene borte. Avtalen med ÅF og Volvo er at vi setter igang igjen når jeg får på sommerhjulene (som ÅF har målt til å være både balanserte og runde, men uten vegtrykksmåling).
av AndS
phantomblot skrev: "Dessverre" har mine vibrasjoner blitt nesten helt borte. Litt i starten når bilen har stått rolig lenge, men ellers er de irriterende mikrovib'ene borte. Avtalen med ÅF og Volvo er at vi setter igang igjen når jeg får på sommerhjulene (som ÅF har målt til å være både balanserte og runde, men uten vegtrykksmåling).
Om bilen stått en tid så är det inte ovanligt att det kan bli lite obalans då däcken får en "tryckyta", men försvinner efter en kort tids körning.
av AndS
Viss obalans/vibration kan uppstå pga att fälgarna samlar på sig skit på insidan speciellt vintertid. De standard 18" som sitter på CC har fickor bakom "ekrarna" där det hamnar en massa skit så tvättar man sällan på vintern finns det garanterat en massa skit där som också påverkar. Fick kraftig obalans redan vid 80-90km/h för någon vecka sedan och det försvann efter jag åkt in och spolat rent fälgarna (var både is och annan skit).
Självklart är det inte orsaken till det man kallar "vibbar" på vissa bilar, men kan vara en förklaring till att man uppfattar obalans på sin bil speciellt vintertid.
av Elektrikern84
andhreas skrev:Är dessa vibbar konstanta? Jag får vibbar i ratten ibland när bilen börjar självstyra, i alla hastigheter. Är det normalt?
Bilen funktion när du kör över sidlinjen.
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 114

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]