- ons 07 mar 2018, 10:48
#1237298
Lite förbryllad...
I instruktionsboken anges följande.
Dieselbränslet ska:
• uppfylla normen EN 590 och/eller
SS 155435
• ha en svavelhalt som inte överstiger
10 mg/kg
• maximalt ha 7 vol % FAME (B7).
Står även följande:
Dieselliknande bränslen som inte får
användas:
• Specialtillsatser
• Marine Diesel Fuel
• Eldningsolja
• FAME och vegetabilisk olja.
Kollar jag Cricle K's information om deras Miles Diesel Bio:
Andel fossil diesel ≥ 60%
Andel förnyelsebar HVO diesel ≤ 35%
Andel FAME ≤ 5%
Additiv JA
CO2 utsläpp (kg per förbrukad liter) ≤ 1,98
Samma kvalitet året runt JA
Pris vid pump Normalt marknadspris
Standard EN 590
Så till själva frågan.
- Deras Bio diesel uppfyller EN 590. Är det så OK at tanka den då?
- Instruktionsboken säger att Dieselliknande bränslen får inte användas "FAME och vegetabilisk olja". MEN är inte HVO just en vegetabilisk olja?
I instruktionsboken anges följande.
Dieselbränslet ska:
• uppfylla normen EN 590 och/eller
SS 155435
• ha en svavelhalt som inte överstiger
10 mg/kg
• maximalt ha 7 vol % FAME (B7).
Står även följande:
Dieselliknande bränslen som inte får
användas:
• Specialtillsatser
• Marine Diesel Fuel
• Eldningsolja
• FAME och vegetabilisk olja.
Kollar jag Cricle K's information om deras Miles Diesel Bio:
Andel fossil diesel ≥ 60%
Andel förnyelsebar HVO diesel ≤ 35%
Andel FAME ≤ 5%
Additiv JA
CO2 utsläpp (kg per förbrukad liter) ≤ 1,98
Samma kvalitet året runt JA
Pris vid pump Normalt marknadspris
Standard EN 590
Så till själva frågan.
- Deras Bio diesel uppfyller EN 590. Är det så OK at tanka den då?
- Instruktionsboken säger att Dieselliknande bränslen får inte användas "FAME och vegetabilisk olja". MEN är inte HVO just en vegetabilisk olja?