Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jefe
Det är trist att det ska vara såhär på Volvos nya premium modell.
Jag har problem med vibrationer med sommar däcken ”Pirelli” 21 tum men med mina 19 tums hakka9 så går bilen bra.
Jag ska sätta igång gummiverkstaden snart och kolla upp mina sommarhjul och även låta Volvo provköra bilen innan byte till sommardäck så dom får känna skillnaden. Förhoppningsvis så är det bara Pirelli däcken som spökar för mig.
av fkullberg
Dessa problem alla har med Vibrationer, finns eller känns dessa i 120-140?

Eller finns dessa i lägre hastigheter med? Många verkar säga att de kommer i högre hastigheter? :???:
fkullberg skrev:Dessa problem alla har med Vibrationer, finns eller känns dessa i 120-140?

Eller finns dessa i lägre hastigheter med? Många verkar säga att de kommer i högre hastigheter? :???:
Jag har dem redan från ca 30 km/h och det är samma oavsett underlag eller typ av däck. Så produktegenskap in my azz!
Användarvisningsbild
av Spid3r
Tyvärr är vi för få som störs på vibrationerna, i antal det vill säga. Här i denna tråd är vi kanske 10-tal.
Faktum är, om vi (drabbade) har varit typ 30% av alla sålda S/V90 exemplar i Sverige så hade så klart det blivit en annan attention hos Volvo, nu skiter Volvo i oss få-promille missnöjda kunder.
Spid3r skrev:Tyvärr är vi för få som störs på vibrationerna, i antal det vill säga. Här i denna tråd är vi kanske 10-tal.
Faktum är, om vi (drabbade) har varit typ 30% av alla sålda S/V90 exemplar i Sverige så hade så klart det blivit en annan attention hos Volvo, nu skiter Volvo i oss få-promille missnöjda kunder.

Så är det nog ja. Men jag har fått erbjudande om återköp. Ska in en sista vända 22/3 för testa med olika däcktyper. Sen ska vi förhandla om hur mkt de ska dra av. Jag avser INTE betala den hela 0,5%
Användarvisningsbild
av Briander
Vad har ni för däck? Pirelli? Jag jobbar på en ÅF och detta har varit ett stort, stort problem, en stor mängd kunder som haft dessa problem på sina sommarhjul och Volvo är väl medvetna men problemet har legat i Pirelli-däcken. Ingen riktig lösning mer än att byta däck efter däck tills det blir bra, kan ha gått igenom en 8-10 däck per bil innan alla fyra är inom toleranserna.
Användarvisningsbild
av grillchips
Har man lyckats pinpointa detta till specifik motor/modell/utrustning eller är det lotto rakt av?
Håller på att skriva en checklista inför leveransen av vår V90 T5 som kommer om ~2v, har följt denna tråd ett bra tag men inte läst 100% av den.
av kmi
Virker meget individuelt.
Jeg har en v90 CC T5 fra april 2017. Den har hverken vibrationer på pirelli 19 " sommerhjul eller Nokian WR3 19" friktionsdäck.

Jeg har netop været i strassbourg og fick testad bilen op til 200 km/t

Eneste problem jag har er at bilen ibland ser spöken ;)
Användarvisningsbild
av fmcarv
Briander skrev:Vad har ni för däck? Pirelli? Jag jobbar på en ÅF och detta har varit ett stort, stort problem, en stor mängd kunder som haft dessa problem på sina sommarhjul och Volvo är väl medvetna men problemet har legat i Pirelli-däcken. Ingen riktig lösning mer än att byta däck efter däck tills det blir bra, kan ha gått igenom en 8-10 däck per bil innan alla fyra är inom toleranserna.
Mina sommardäck är Pirelli P Zero och har inga vibrationer alls.
Användarvisningsbild
av Spid3r
fmcarv skrev:
Briander skrev:Vad har ni för däck? Pirelli? Jag jobbar på en ÅF och detta har varit ett stort, stort problem, en stor mängd kunder som haft dessa problem på sina sommarhjul och Volvo är väl medvetna men problemet har legat i Pirelli-däcken. Ingen riktig lösning mer än att byta däck efter däck tills det blir bra, kan ha gått igenom en 8-10 däck per bil innan alla fyra är inom toleranserna.
Mina sommardäck är Pirelli P Zero och har inga vibrationer alls.
Mina är också Pirelli P Zero (20") med vibrationer. Vinterdäcken levererades med Conti, vibrerade som fan, bytes efter ca 1års klagande till Michelin, nu med lite mindre vibrationer (med ändå finns vibrationer kvar).
Nu ska snart ska någon från Volvo provköra bilen. Säkert för att konstatera att dessa vibrationer är godkända och att detta är en "produktegenskap".
Det är bara att invänta två år till innan jag byter bilen. Missnöjd som sjutton är jag!
  • 1
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 114

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]