Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CM123
Hej på er!

Har en S80 med originalstereo, HU-801, som saknar möjlighet att koppla in min telefon i vilket jag gärna vill.
Pratade med en kollega som också har en S80 av samma årsmodell som insisterade på att det inte går att byta ut originalstereon för den är integrerad med allting så det är bara fortsätta med en FM-sändare om man vill använda sin egna telefon.

Använde min egna hjärna och kollade runt lite på nätet och har fått blandade svar så vänder mig till er nu för att få svar på frågan, kan jag byta ut stereon mot en enkel-din stereo så jag kan koppla in min telefon i den och kanske köpa en ny baslåda?

Ni får mer än gärna skriva vad för något jag behöver till stereobytet, glömde säga att jag har telefon i bilen som inte behöver fungera men knappar på ratten som jag gärna vill ska fungera om man byter stereo.

Tack så mycket :)
Det går att byta men knapparna på ratten är inte alls säkert att du får igång.

Med en 801 lär du ha någon av de bättre ljudanläggningarna med slutsteg under passagerarsätet. Bytet du rakt av får du en försämrad ljudupplevelse tror jag. Som själv bytt men grejat lite för att få det rimligt bra sen.

Jag hade i din sits köpt en Grom eller liknande Bluetooth interface att koppla in.
Ja du kan byta det utan problem, och även få rattknapparna att fortfarande funka med en annan stereo. Jag skulle säga att ljudet kommer bli mycke bättre eftersom en stereo från -99 gemfört med en från typ 2017. Utvecklingen har kommit långt där imellan. Gå ut på Brl.se dem har allt du söker där även adapter för att kunna koppla in orginal slutsteget till den stereon.
Tänk bara på att koppla ur batteriet när du byter för att slipa srs-airbag service meddelande :)
Fillemannen skrev:Ja du kan byta det utan problem, och även få rattknapparna att fortfarande funka med en annan stereo. Jag skulle säga att ljudet kommer bli mycke bättre eftersom en stereo från -99 gemfört med en från typ 2017. Utvecklingen har kommit långt där imellan. Gå ut på Brl.se dem har allt du söker där även adapter för att kunna koppla in orginal slutsteget till den stereon.
Tänk bara på att koppla ur batteriet när du byter för att slipa srs-airbag service meddelande :)
En stereo som var bra 99, eller för den delen, 79, är fortfarande bra. Ljudanläggningar är en sak som när det gäller rent välljud faktiskt inte utvecklas särskilt fort över huvud taget. Ljudanläggningar som specifikt i bilar har det förstås hänt en del med men har man S80ns finare ljudanläggningar står de sig mycket bra mot de flesta normala nya bilar.

Jag har en eftermarknadsstereo I min V70 eftersom originalprylarna var trasiga. Med bara en ny stereo ihop med original slutsteg lät det riktigt dåligt. De matchade inte alls av oklara skäl. Fick montera ett annat slutsteg innan det lät bra igen.
av CM123
Fillemannen skrev:Ja du kan byta det utan problem, och även få rattknapparna att fortfarande funka med en annan stereo. Jag skulle säga att ljudet kommer bli mycke bättre eftersom en stereo från -99 gemfört med en från typ 2017. Utvecklingen har kommit långt där imellan. Gå ut på Brl.se dem har allt du söker där även adapter för att kunna koppla in orginal slutsteget till den stereon.
Låter som att du har koll på läget lite!
Vet du exakt vad jag behöver om jag bara vill byta ut stereon utan att få rattstyrningen att fungera?
Har du någon guide? :)
Tack för hjälpen!
av CM123
SBergdahl skrev:
En stereo som var bra 99, eller för den delen, 79, är fortfarande bra. Ljudanläggningar är en sak som när det gäller rent välljud faktiskt inte utvecklas särskilt fort över huvud taget. Ljudanläggningar som specifikt i bilar har det förstås hänt en del med men har man S80ns finare ljudanläggningar står de sig mycket bra mot de flesta normala nya bilar.

Jag har en eftermarknadsstereo I min V70 eftersom originalprylarna var trasiga. Med bara en ny stereo ihop med original slutsteg lät det riktigt dåligt. De matchade inte alls av oklara skäl. Fick montera ett annat slutsteg innan det lät bra igen.
Tycker det låter bra men har tänkt att byta ut fronthögtalaren på vänster sida för det sprakar lite.
Vet du vilka saker jag behöver?
Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]