Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det lär ju båda vara, eftersom förstärkaren klarar att ge 40 W. Eller alla åtta, om man så vill, ska klara 40 W. Men det sitter ju någon form av delningsfilter i dem, får man förmoda, så de får inte hela frekvensspektrat in i varje högtalare.

Men det jag försökte få fram var att det finns inte två High performance högtalare som ersätts av två Premium sound högtalare. Utan de två HP ersätts av tre PS. Oavsett effekten på slutsteget så måste du, på grund av de delningsfilter som rimligen ingår, ersätta de två med tre nya. Inte en med en annan. Annars blir ljudet nog ännu underligare.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Jo, jag menar att om HP har två högtalare i dörren, en för diskant och en för bas/mellanregister, då kan du bara byta ut diskanthögtalaren för HP mot den för PS. Däremot kan du inte byta ut en bas/diskanthögtalare mot en enda högtalare från PS, eftersom PS har en bas- och en mellanregisterhögtalare. Sätter du bara dit bashögtalaren från PS tappar du mellanregistret, eller tvärtom. Alltså måste du byta en högtalare mot två.

När det gäller förstärkarna har jag bara läst om andras försök att hänga på något sådant, då ofta "bara" en extra basförstärkare, inte byta alltihop. Med tanke på de vedermödor den förhållandevis enklare övningen tycks innebära är ett förstärkarbyte åtminstone inget jag skulle ge mig på. Allt är möjligt, men om man inte vill ha en förskräcklig massa jox verkar Volvos infotainmentlösningar till stor del vara "beställ det du vill ha när bilen är ny, för sen får du (och alla framtida ägare) leva med det."
av Rolle85
ok, tack! var får man tag i diskanterna för PS
SÅg på youtube om VOlvosweden men han fick löda o greja och det hade man ju velat slippa
Elproblem i baklucka

Jag gjorde den här fixen på min i f&oum[…]

Menar du den som man sätter i delen som sitte[…]

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr