Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SkooB
Rille66 skrev:
SkooB skrev:Lånar tråden lite, då jag har ett liknande problem. Fram till nyår höll mitt batteri ganska bra men sen dess så har tiden mellan ladningarna minskat drastiskt, till att nu bara hålla ett som mest en dag eller två innan jag måste ladda.
Jag antar att det är så att betteriet är kört?
Eller spelar det någon roll hur stark kylan är? Tex. belastas batteriet mer vid -15 än vid -5?

Det märkliga är att även om bilen varnar för låg spänning så säger laddaren ibland ändå att batteriet är fullt laddat.
Hur kopplar du laddkablarna ?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Enligt instruktion, röd på batteriet, svart är jordad på plåt i motorrummet .
av Rille66
SkooB skrev:
Rille66 skrev:
SkooB skrev:Lånar tråden lite, då jag har ett liknande problem. Fram till nyår höll mitt batteri ganska bra men sen dess så har tiden mellan ladningarna minskat drastiskt, till att nu bara hålla ett som mest en dag eller två innan jag måste ladda.
Jag antar att det är så att betteriet är kört?
Eller spelar det någon roll hur stark kylan är? Tex. belastas batteriet mer vid -15 än vid -5?

Det märkliga är att även om bilen varnar för låg spänning så säger laddaren ibland ändå att batteriet är fullt laddat.
Hur kopplar du laddkablarna ?

Enligt instruktion, röd på batteriet, svart är jordad på plåt i motorrummet .
Ok,det är iallafall rätt gjort.

av Rasken
dannesk skrev:Hur kallt eller varmt det är spelar ingen roll utan värmaren går ju lika länge (typ 50min) oavsett hur kallt det är.
Stämmer det verkligen? Är inte 50 min maximal drift vid låga temperaturer och vid högre temperaturer så går värmaren kortare tid?
Har alltid trott att värmaren anpassar sig till temperaturen utomhus...
Användarvisningsbild
av svergie2
Rasken skrev:
dannesk skrev:Hur kallt eller varmt det är spelar ingen roll utan värmaren går ju lika länge (typ 50min) oavsett hur kallt det är.
Stämmer det verkligen? Är inte 50 min maximal drift vid låga temperaturer och vid högre temperaturer så går värmaren kortare tid?
Direktstart är alltid 50 minuter, ställer man tidur så anpassar den värmen efter kylan.

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
av dannesk
Rasken skrev:
Min värmare slår till ca 50 min innan jag ska åka oavsett temperatur men då har jag bara kollat när det varit runt 0 till någon plusgrad som varmast. Kanske den går kortare om det är varmare än så.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
Har ungefär samma förutsättningar fast en MY16 med fler mil. Använder bränslevärmaren varje dag, västkusten ibland kör jag korta sträckor till affären men oftast längre (5-10 mil ca). Senaste 3 mån har jag i princip bara kört korta sträckor pga sjukdom. Jag har många gånger tänkt att nu kommer nog batteriet strejka snart men icke! Har aldrig någonsin haft problem med batteriet, inte ens när jag glömt värmaren, kallstartat och kört till affären.

Dock funderade jag på en sak, jag slår ALLTID av start/stop för jag tycker den är värdelös. Är det kanske så att du använder denna?
av Favazza
Hade nog också kollat det. Har kollegor som fått sina utbytta.

Annars verkar Volvo av någon anledning dra mer ström än många andra. Inga belägg för det vetenskapligt, men efter diskussion med andra och egen erfarenhet.
244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

https://vparts.se/se/volvo-s60/s60-00-09/reservdel[…]

… och det mesta av kapitalet bundet i fasta[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]