Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tompamannen
Jag har sökt på forumet men inte riktigt fått svar. Vad är det som skiljer T5 Bi-fuel mot en vanlig T5?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Borde framgå på transportstyrelsen i alla fall :-)-)

Edit:

Som med denna står det två olika bränslen på transportstyrelsen https://www.blocket.se/eslov/Volvo_V60_ ... =23_11&w=3 . Bensin och Metan
av Tompamannen
Jag tänkte om nån satt på lite mer ingående uppgifter. Tar gastanken något bagageutrymme i anspråk? Är det nån väljare för vilket bränsle man vill åka på? Skiljer det i tjänstevikt?
Typ om nån har ägt nån och ville dela med sig av erfarenheter. Den kanske är som S70 att man måste byta hela gassystemet när den är 20 år eller vad det var jag läste.
Kanske bättre att kika på en vanlig T5 isf. Min tanke var att det kändes som billig skatt om det inte skiljer så mycket mot en vanlig T5 i övrigt. Eller den kanske har nån problematik som gör att den är big no no att köpa.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Tompamannen skrev:Tar gastanken något bagageutrymme i anspråk? Skiljer det i tjänstevikt?
Just de två sakerna kan du i iaf se själv. Kolla på länken ovan, 14:e bilden tror jag, där ser du hur mycket högre lastgolvet är. Tjänstevikten borde framgå från transportstyrelsen, tycker jag
Användarvisningsbild
av grillchips
Största bekymret med gasbilarna är väl främst att den kan bli en ohyggligt dyr historia den dagen gastanken/nånting relaterat till gasdriften pajar. Googla lite så får du en bra bild. Sen ska man ju inte måla fan på väggen bara därför förstås, växellådan på en vanlig T5 kanske rasar liksom. Men det är bra att vara medveten om ev risker.
av Rådlös
Och det är som du säger, du måste låta byta gastank och lite till när bilen är 20 år gammal. Det får inte göras av vem som helst utan det är byråkrati med detta. Gör man inget så är det körförbud på bilen efter 20 år. Och dessutom lär det kosta stora summor, så Trafikverket kanske "spelar på" bilägarnas budget och hoppas att bilägarna skrotar bilen i stället med hänsyn till kostnaderna som säkert överstiger värdet på en 20 år gammal bil?
Man kanske tänker att då tar jag bort allt vad gastankar och utrustning för det heter. Men du kommer inte undan byråkratin då heller för du måste registreringsbesiktiga bilen igen. Då har den ju plötsligt blivit en bensinbil.
Så om du inte kan utnyttja bilen till max i nuläget, alltså använda bilen i jobbet t.ex och tanka enbart gas alltid om du bor så, så skall du nog leta efter något annat köpeobjekt. Jag menar alltså att om du alltid har gas inom räckhåll (Det finns bara 5 gastankstationer norr om Gävle) då kan du köra ock slita ut bilen och skrota den med gott samvete när 20-årsdagen infaller.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Har samma drivlina fast i en v70.
Där jag bor säljs lokalt producerad biogas som dessutom kostar motsvarande 10,80 kr/l, så både miljövänligt och prisvärt :)

Att det är fullstor bensintank är ett plus oxå.

… och det mesta av kapitalet bundet i fasta[…]

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]