Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av totfof
Tjenixen!

Ny på forumet och hoppas på lite givande råd. Vi går i tankarna på att byta ut vår skoda octavia RS (-03) mot en V70 D5. Skulle man kunna fp lite feedback på føljande funderingar kanske :D

1. Priset. Idag går en -06a før ca 250 000, lite beroende på utstyrsel och miltal. Vi funderar på att vænta tills framåt næsta vår, men, tror ni att priset sjunkar något vidare under denna tid eller har de ett starkt andrahandsværde?

2. I dagens bil får vi inte in två stycken bakåtvænda barnstolar i baksætet utan att vi sjælva sitter med næsan i framrutan. Ær V70n tillræckligt stor før detta?

3. Hade tidigare en skoda fabia RS (diesel) som jag satte in en kcr-box i och skræmde upp den från 130 hk till ca 170 (och vridet økade en massa det också :D ). Klarar D5:an av det med eller kommer jag att få en massa besvær med en kcr-box i den?

4. Ekonomi. Vad ligger skatten på och førsækringspremie i en mellansvensk stad? Uppskattad brænsleåtgång om man EJ kør med blyfot?

5. Ja, kom gærna med lite egna funderingar kring D5:an, kanske kontra den svagare dieselmotorn, eller vadsomhelst!

Tack på førhand!
av TerSve
Jag hade en V70 D5-05 som tjänstebil. Min uppfattning är att det var dåligt med plats i baksätet. Men då är jag ganska lång... 190 cm. Så man bör väl ha en lastbil istället. Har dock provsetat i nya Oktavia RS TDI. Blev väldigt positivt överraskad.
Användarvisningsbild
av Jon
Jag har inte fått min bil än, men vi har en barnstol och satte den i framsätet vilket gjorde att det gick att sitta bakom det sätet (vid provkörning). Bakom föraren vill ingen sitta utom i nödfall. Ofta är det stödben på barnstolarna och de tar plats.

Då det var airbag i nya S80:n så hade vi sätet bakom passagerarsätet, en volvostol. Då kunde ingen sitta fram på ett behagligt sätt.

visst finns det någon som gjort det ni vill, men jag vet inte hur de bär sig åt :)

Se till att provmontera och känna på situationen åtminstonde runt ett kvarter eller så.

/jon
Senast redigerad av 1 Jon, redigerad totalt 0 gånger.
av TerSve
Absolut, så är det. Men när barnen blir större, så är det inte bättre plats i baksätet än i en mindre bil. Jag tycker att V70 ser stor ut utifrån, men vad gäller baksätet så, blir det trångt. Det är samma i min S80. Men jag är lång, så vad kan man kräva. Jag har även en Renault Scenic att jämföra med. Den har bättre plats bak, men då har den sämre stolar fram.
Användarvisningsbild
av ritznet
Har en XC själv ovh har två barnstolar 1st fram och 1st bak tycker det funkar bra, det går ju att ha med sig en passagerare förrutom familj. Passageraren sitter väldigt bra i mitten bak faktiskt.
Användarvisningsbild
av Jon
Vår tanke vid ev tillökning är barnen på rad på höger sida och föräldrarna på rad på vänster. Vet att folk gjort så i toyota såväl som volvo.

/jon
Användarvisningsbild
av Momentum
Vad kan du få loss en ny Classic 2.4D för?
D5:an är kul, men en 2.4D räcker
Det går attans mycket däck med det vridet som D5:an har

Sen måst eman räkna om man kör så mycket att man har igen skatten för en diesel..

Då det gäller baksätet och långa personer så är nya V70:an än värre
Jag kan till nöds sitta i min V70N men inte alls i en V70II, jag är 190+ och då menar jag inte vikten :-)

Jag har just kastat ut den bakåtvända barnstolen, nu kan alla sitta bra överallt....

För trångt är det, jag tror att det finns en hel del andra bilar som är bättre, ex Ford Mondeo?
av Johnny123
Har en -05 V70 D5 med Volvos bakåtvända stol höger bak, framsätet är låst ganska långt fram pga stödben på barnstolen och det faktum att man skall spänna fast barnstolen med att trycka framstolen bakåt.
Vänster bak har jag en framåtvänd barnstol, där är platsen ok. En vuxen kan sitta i mitten.
Är inte av samma åsikt som TerSve att det skulle vara bättre plats bak i en Scenic, jag bytte nämligen bort en -04 Grand Scenic till min nuvarande D5. I Scenicen var det väldigt trångt bak i mitten med båda barnstolarna monterade. Dessutom passade den framåtvända stolen (Recaro Start) dåligt i dom "formade" stolarna på Scenicen. Scenicens stol var lite för smal så barnstolen lutade än åt ena hållet och än åt andra hållet...
Jag tycker det är tillräckligt med plats i baksätet, men då e ju jag bara 176 cm lång... :)
av Hillbilly
Angående skatten så ser du det på denna sajt....

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Försäkringskostnad på denna....

http://www.volvia.se/priv/www.volvia?i_p=118

Har precis sålt min Octavia RS-06 för köp av V70 2,4D och Octavian är dyrare i försäkring, lite sportigare iofs. :roll:

Märkligt de där med skatten på Dieselvolvo, skiljer ju inte så mycke om man har partikelfilter eller inte :shock:
Å så ett tillägg på 1200kr om man väljer aoutomatlåda :shock:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
totfof skrev:Tjenixen!

3. Hade tidigare en skoda fabia RS (diesel) som jag satte in en kcr-box i och skræmde upp den från 130 hk till ca 170 (och vridet økade en massa det också :D ). Klarar D5:an av det med eller kommer jag att få en massa besvær med en kcr-box i den?

Tack på førhand!
Skulle aldrig få för mig att stoppa i sådan skit om en diesel-box. Den sabbar ju bara signalen från bränsletrycksgivaren så att motorstryningen tror att det är fel och drar upp pumptrycket.

Visst ger det mer effekt men som ett gammalt vedbodstrim.

-Överbelastar commonrailpumpen.

- Högre tryck ger fel på alla insprutningpulser i ett multipointsystem, pilotpuls, huvudpuls och efter-/patrtikel och avgasreningspuls.

- Sabbar momentbegränsning på lägre växlar.

- Färddatorn visar fel.

- Ej bra för partikelfilter

- Ej bra för trutbolager

- Ej bra för katten

Nä ska du trimma så mappa om den och slipp allt det negativa (tex med BSR PPC)

En riktig mapning styr insprutingsventilerna istället, och bara på huvudpulsen, sparar pumpen OCH ser till att du får in lite mera luft så att fulllast blandningen fortfarande är optimal så att turbo-lager, kattt och partikelfilter överlever.
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]