Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var med om en störig olycka igår, bilen framför kör över något som flyger upp och krossar vä.framlykta.
Har en V70n -07 med Xenonlyktor, så det är plastglaset som gått sönder.
Har försökt hitta någonstans där man kan köpa bara plastglaset, någon som vet om det går?
Annars är ju en hel lykta förbannat dyrt?
Tips mottages gärna! Tack på förhand.
Borde gå som vagnskada. Med lite tur har du lägre självrisk där än lampan kostar.
Tyvärr täckte inte vårt försäkringsbolag detta, alltid dessa kryphål, därför mitt dilemma.
Tycker dock att något företag borde ha snappat upp affärsidén med att sälja lösa plastglas.
Får annars leta begagnad lykta, kommer ju annars se ojämnt ut med en ny och en gammal lykta, och två helt nya kostar ju typ halva bilens värde :roll:
Postman skrev:Tyvärr täckte inte vårt försäkringsbolag detta, alltid dessa kryphål, därför mitt dilemma.
Tycker dock att något företag borde ha snappat upp affärsidén med att sälja lösa plastglas.
Får annars leta begagnad lykta, kommer ju annars se ojämnt ut med en ny och en gammal lykta, och två helt nya kostar ju typ halva bilens värde :roll:
Vad gav försäkringsbolat för utlåtande till att dom inte ville ersätta det på vagnskada? (förutsatt att du har helförsäkring).
Finns beg på blocket för ca 1500-3000kr beroende på skick. Ny på volvo kostar ca 6500-7000kr/st. ingår dock ny xenon lampa då också :P .
Om ditt glas är dimmigt på båda, kolla om det är invändigt eller utvändigt (troligen en del invändigt), är det mest utvändigt så kan man polera upp det med polermaskin för att få lite bättre "nyans" mellan dom båda glasen om nya skulle se bättre ut än den gamla.
Låter väldigt märkligt att försäkringsbolaget inte kan ta en sån sak!? Det är ju något som hänt i trafik man inte haft nån kontroll över.. Det är en plötslig händelse och inget slitage.

Vilket bolag har du? Måste kolla mina egna villkor på Volvia om du kan berätta lite mer om vad ditt hänvisade till för att "komma undan". :/
Offtopic! men eftersom ni undrar, bilen var försäkrad hos Folksam, pga avtal via min sambos fackförbund,
och dom hade rekommenderat henne att ta deras"Bilförsäkring Stor" "det bästa skydd du kan", skippa dock vagnskada
för bilen är så gammal!?! Så typ en helförsäkring utan vagnskada, alt. En halvförsäkring med en massa onödiga tillägg.
Har även tidigare haft problem med Folksam och deras totala inkompetens, så när jag fick höra detta sa jag upp
försäkringen omedelbart, har nu bytt till Volvias NicePrice försäkring, med vagnskada.

Ontopic!
Lutar åt att köpa beg. lykta för 3250kr, känns som bästa alternativet
Där har vi svaret, ingen vagnskada. Det är grunden till att dom inte ersätter din strålkastare.
Va bättre förr när det inte va en massa knussel och glädje namn på alla försäkringar och dess olika innehåll som man nu för tiden måste lusläsa för att få grepp på vad det egentligen innebär med alla special namn. Och inte minst vad villkoren är för att det ska gå att nyttja vid behov.
* Extra
* Trygg
* Stor extra
* Liten extra
etc

OnT: va noga med att granska bilder på strålkastaren ordentligt så du får en med så lite dimmighet som möjligt, särskilt om det sitter på insidan.
Även att inre ställdonet fungerar ordentligt.
Vet inte om ABL ljus fanns på 07:or eller om det kom på modellen efter, kan iaf va värt att kolla upp så du får rätt strålkastare.
Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]