Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill tro att det är en luftficka i värmepaketet, alltså måste kylsystemet luftas för att få bort luftfickan. Kör motorn varm, ta en klämtång på utgående kylarslang från värmepaketet, och lossna den klämde slangen från anslutningen vid torpedväggen. (om du kommer åt bak D5'an) Då kommer VÄRM kylarvätska och luftfickan att spruta ur... Akta händer och ögon :-O)
Kommer du inte åt slangkopplingen, kan man ju prova att ställa bilen med vänster framhjul så högt som möjligt, med varm motor, lossna och lyft upp expansionskärlet innan man öppnar locket (akta, akta...)

Bättre luftnings-procedur till D5'an efterspörs...
Kalibrering tror jag inte orsakar problemet denna gång, men utförs med Vida/Dice eller liknande.

Titta ovanför gaspedalen och se vart sida på torpedväggen det övre alu-röret från värmepaketet går. (menar det är det utgående)

(med motor och kupéfläkt igång, så är den varmaste slangen på torpedväggen den ingående)
Update!

Efter jag gjorde min renovering av brännaren så märkte jag att dieselvärmaren inte fick upp temperaturen i motorn när den gick på timer.
Jag antar att värmare skickar vattnet direkt till cellpaketet på insidan för nu när det är bytt så gör dieselvärmaren ett mycket bättre jobb (värmer bilen till "normal" temperatur) och jag får äntligen värme ifrån ECCn

Har du samma problem med att värmare tar lång tid på sig?

Kan tillägga att jag även försökte lufta cellpaketet via motorutrymmet och det är den till vänster (sett ifrån motorutrymmet) som är ut (från)

Mvh
Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på ma[…]

Hej. Nu har jag haft tillfälle att göra […]

Stefans 968

Startmotorn har visat lite tecken på slitage[…]

Har bromsskivor från Brembo på bå[…]