Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Quaint
Funderar på att smäcka dit ett par extraljus och ett par dimljus
på min 855 SE -94. 8)

Nån som vet om det finns fördragna kablar, relä etc för detta.

Hur påverkas glödvakten om man "tjuvar" ström till ett relä
från tex kabeln för hel ljus?

Några andra tips att tänka på?

Bilder ritningar mm är alltid kul. :roll:
av Ihsahn
Quaint skrev:Funderar på att smäcka dit ett par extraljus och ett par dimljus
på min 855 SE -94. 8)

Nån som vet om det finns fördragna kablar, relä etc för detta.

Hur påverkas glödvakten om man "tjuvar" ström till ett relä
från tex kabeln för hel ljus?

Några andra tips att tänka på?

Bilder ritningar mm är alltid kul. :roll:
Jag undrar också det. Jag har en 850-93 och tänkte installera extraljus. Jag har köpt en sats från Biltema och den ser ut som följer:
två kablar från respektive extraljus går in i ett relä. Från relät går även en kabel till plus och en till minus, samt två kablar in i kupén där jag monterat en (medföljande) strömbrytare. Dock vill jag inte att extraljusen ska gå att sätta på om inte helljusen är påslagna samtidigt. Jag fick tipset om att skarva ihop kabeln som går tillbaka från strömbrytaren till reläet med kabeln som går ifrån helljusomkopplaren. Skulle det fungera, eller kommer bilen indikera trasigt lyse? Vart hittar jag helljuskabeln?
av S.t.r.a.n.D
Det är inte fördraget till extraljus, det är då säkert. Om det är det till domljus är jag lite osäker på men jag tror inte det. Kan bero på vilken modell det är men tror inte på dom första.
av Ihsahn
RoadKiller skrev:Det är inte fördraget till extraljus, det är då säkert. Om det är det till domljus är jag lite osäker på men jag tror inte det. Kan bero på vilken modell det är men tror inte på dom första.
OKej. Vart är det bäst/lättast att koppla så att extraljusen bara går att ha på när jag har helljusen på?

Sen så hittade jag en lustig kontakt framför kylaren; en kabel grenar sig i två där den ena går till tutan och den andra bara hänger fritt. Vad är den till för?
Användarvisningsbild
av uno83
Har du bara ett signalhorn? Brukar väl sitta två?
av Ihsahn
uno83 skrev:Har du bara ett signalhorn? Brukar väl sitta två?
Jag har bara ett. Det förklarar vad den andra kontakten är till för :D
Återstår bara extraljusproblemet således...
Användarvisningsbild
av uno83
Men du kan ju alltid koppla extraljusen till den kontakten, så får du en riktig ljustuta :)
av Ihsahn
uno83 skrev:Men du kan ju alltid koppla extraljusen till den kontakten, så får du en riktig ljustuta :)
Folk skulle om inte annat så iaf märka när jag kommer körandet mitt i natten, men jag tror ändå inte helt på dne lösningen.
av S.t.r.a.n.D
Borde väl gå att koppla in på befintligt helljus.
av Ihsahn
RoadKiller skrev:Borde väl gå att koppla in på befintligt helljus.
Ja, det är det jag vill göra. Men var är bäst att skarva sladden?
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]