Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fillemannen
Tjena har en volvo v70 2.5t -04 som kallödningarna till infodisplayen har lossnat. Har inte sån koll på kallödningar så tänkt byta hus men har lite frågor.
Ja rätt årsmodell måste de ju vara det vet jag. Men om man byter till ett mätarhus med mindre mil, så får man väll sina rätt mil? Men en felkod. Syns den felkoden endast i vida? eller kommer den stå varje gång man startar bilen?

Tack i förhand Filip
av mikebike
Fillemannen skrev:Tjena har en volvo v70 2.5t -04 som kallödningarna till infodisplayen har lossnat. Har inte sån koll på kallödningar så tänkt byta hus men har lite frågor.
Ja rätt årsmodell måste de ju vara det vet jag. Men om man byter till ett mätarhus med mindre mil, så får man väll sina rätt mil? Men en felkod. Syns den felkoden endast i vida? eller kommer den stå varje gång man startar bilen?

Tack i förhand Filip
Risken är ju att du byter till ett med samma fel, som inte är åtgärdat.
av Fillemannen
men 2500 kr är väldigt dyrt för något man kan komma undan med billigt från skroten. Eftersom det inte är det absolut vanligaste att kallödningarna släpper så skulle jag nog chansa med ett mätarhus från skroten (livet är hårt som fattig student) men skulle hemskt gärna vilja få svar på min fråga där, orkar inte med att det kommer stå konstant när man startar bilen utan nöjer mig med att man bara kan se det i VIDA
Användarvisningsbild
av johnnype
Du kan ju åxå få ett( nyare) instrument som är av fel årsmodell och mil omprogrammerat av mig så det fungerar :)
av Arnold
Fillemannen skrev:men 2500 kr är väldigt dyrt för något man kan komma undan med billigt från skroten. Eftersom det inte är det absolut vanligaste att kallödningarna släpper så skulle jag nog chansa med ett mätarhus från skroten (livet är hårt som fattig student) men skulle hemskt gärna vilja få svar på min fråga där, orkar inte med att det kommer stå konstant när man startar bilen utan nöjer mig med att man bara kan se det i VIDA
johnytype verkar ha en läsning till dig. Du riskerar att få samma skit som du har om du köper ett mätarhus från skroten. Det blir nog inte mycket billigare på skroten än vad en omlödning kostar. Och jo! Det är ett jättevanligt fel. Du anar inte hur många här på forumet som råkar ut för detta. Jag själv inkluderad. Mer regel än undantag skulle jag vilja säga.
av MickeM
Arnold skrev: Och jo! Det är ett jättevanligt fel. Du anar inte hur många här på forumet som råkar ut för detta. Jag själv inkluderad. Mer regel än undantag skulle jag vilja säga.
Både ja och nej.
DIM blev betydligt bättre runt/under 2003. Äldre är det mer regel än undantag med kass DIM.
En 2004 borde därmed ha den bättre, men ändå inte ofelbara varianten.

Dom bättre DIM ska ha kromringar runt mätarna orginal, men det finns att montera efteråt på gamla som styling också.
av Fillemannen
Ja har mätarhuset med kromringar och led lampor i, inte efter monterat. Men är ju en -04 uttagen -03 kan ligga något i det kanske?
Men får ta och kolla själv om jag kan se någon dålig kallödning.
Några tips för ett sådant arbete skulle uppskattas.
av Arnold
Det finns en tråd där någon beskriver en del om hur det går till att fixa en kallödning med foton. Den kan du ha nyttan av. Vad har du för symptom? Vanliga fel är att kontrollampan till helljuset inte tänds eller att klockan går baklänges.
Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]