Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wheelie88
Steffe3 skrev:Tändes lampan/indikationen när du aktiverar regnsensorn? Tänkte att hela spakenheten kanske har gett upp :x
Japp den tändes, allt va som vanligt bara att det inte funkade att få igång torkarna fram.
torkarn bak funkade, spolarvätskan osv..
av wheelie88
mbc skrev:
wheelie88 skrev:
apersson850 skrev:Gör de inget slag när du slår på regnsensorn heller? Har du provat alla torkarlägena som spaken har?
Visst ska de fungera när det är kallt också, men inte om de frusit fast, som sagts ovan. Men det har du ju tydligen redan kollat.

För övrigt är det inte så enkelt att det finns ett vanligt relä som styr torkarna. Ihopbyggt med torkarmotorn sitter WMM, Wiper Motor Module. Den har en spänningsmatning och kommunicerar sedan med CEM via en av LIN-kanalerna. Huruvida ett fel på den kommunikationen ger någon indikering som man direkt kan se i bilen vet jag inte, men det är ju troligt att det i så fall sätts en eller flera felkoder, som kan läsas ut med VIDA.

Ja jag har läst lite om det här när jag snokade runt. Nej det hände inget, varken med sensorn på eller när man sköt spolarvätska.

En update:
va ut till bilen och testade. Startar bilen, funkar dom- Nej. dessutom så svarade inte blinkers inte heller. stänger av bilen och hoppar ut och drar och rycker med lagom kraft och drar en ramsa svordomar som skulle få alla sidor i bibeln att krulla sig. Hoppar in i bilen och säger till bilen att den kommer att hamna i nybroviken snart. '

startar bilen igen... och vips så funkar allt igen.. :evil:

Behöver jag åka och köpa vigvatten och kasta på bilen? :-O) :lol:

https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2008 ... eller.html

skulle denna vara en bra investering rent generellt ?
Kan den teoretiskt upptäcka sådana fel?
Mvh Johan
Att kunna läsa felkoder är en bra början för att felsöka annars kan man bara gissa.
Jag hade föregångaren som du länkar till och den funkar bra.
Numera har jag vida och det är ännu bättre, sök här på forumet finns mycket info om det.
Vparts är generellt dyrare än alla andra på allt, t.o.m volvo originaldelar är dom dyrare än volvo själva.
https://www.runns.se/felkodslasare/felk ... oft-vol-ii

Ska titta på det, det skumma är att varken blinkers eller torkarna funkade imorse. Sen efter omstart av bilen och lite kärlek till torkararmarna så va det som det aldrig hade hänt..

bara skjuter från höften, men känns som mjukvarufel eller att någon givare, säkring eller don som kanske är på väg att ge upp?

Sen så vet du vad volvo menar med att tex säkringen som går till torkarstyrningen fram måste bytas på aukt. verkstad?

Mvh Johan
av Rådlös
Jag har inget förslag på fel, men en säkring kan aldrig "vara på väg att ge upp". Den är digital, kan man säga. Antingen leder den eller så har den brunnit av och leder inte. Något mellanläge finns inte. Det kan i och för sig vara glappkontakt med oxider och annat elände, men det är inte säkringens funktion utan i kabelskarvar och kontakter. Glappkontakterna kan visserligen skapa hög värme så att säkringen brinner av, men det är säkringens uppgift. Det hörs av namnet att det är en säkerhetsfunktion.

Obs! Jag menar inte att det är glappkontakter i din bil, för det vet jag inte. Sådant måste undersökas. Men kom ihåg, en säkring leder eller leder inte. Något mellanläge finns inte.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, faktiskt. Men sällsynt är det. Jag råkade själv för bara några månader sedan ut för en säkring som "nästan" gick. Så länge belastningen var låg fungerade allting, men när den blev större, då blev det "dimljus" på allting. Sen kopplade jag in nåt rejält, och då gick den ordentligt.

Så det händer. Men det är extremt sällsynt, så det är inget man behöver anta att man ska leta efter.

Torkare och blinkers styrs inte alls på samma sätt. Det enda de har gemensamt är egentligen att reglagen sitter på rattstången, så är det något glapp som man ska leta efter är det nog där.

Säkringarna till bland annat torkarna är av en speciell typ, som dessutom är lite jobbiga att komma åt. Det är därför Volvo rekommenderar att man ska uppsöka verkstad om de behöver bytas.
av Desmodue
När mina blinkerssparkar gav upp var det väldigt skumt, det påverkade en massa annat i bilen, det spökade rejält så att säga.

Nu är det ju den andra spaken men fan vet om det inte är spaken ändå.
av wheelie88
Rådlös skrev:Jag har inget förslag på fel, men en säkring kan aldrig "vara på väg att ge upp". Den är digital, kan man säga. Antingen leder den eller så har den brunnit av och leder inte. Något mellanläge finns inte. Det kan i och för sig vara glappkontakt med oxider och annat elände, men det är inte säkringens funktion utan i kabelskarvar och kontakter. Glappkontakterna kan visserligen skapa hög värme så att säkringen brinner av, men det är säkringens uppgift. Det hörs av namnet att det är en säkerhetsfunktion.

Obs! Jag menar inte att det är glappkontakter i din bil, för det vet jag inte. Sådant måste undersökas. Men kom ihåg, en säkring leder eller leder inte. Något mellanläge finns inte.

Jo det vet jag men, menade inte att säkringen va på väg att ge upp. Tänkte mera på om det va något styrdon, relä som va på väg att ge upp(läs oxiderat eller liknande) eller om det va säkringen som gått.

sorry om det missförstods i texten.

Mvh Johan
av wheelie88
En liten uppdate.

Just nu för tillfället så funkar allt som det ska, tycker mig dock uppleva en pytteliten (läs mer än innan) fördröjning från att man gör manöver med spaken tills dom hoppar igång. Men det kan också vara att jag letar efter fel så att jag upplever det som annorlunda mot innan fast än det inte är det.. :)

Men vi får väl se om problemet återkommer eller inte.. Om inget annat så har jag haft bilen från 2000 mil tills i skrivande stund så har den gått 21k och det ända "felet" som varit på den är att AC kompressorn skar vid 8k mil men det byttes på garanti, och att hjullagren fram sa upp sig vid ca 20k mil. Annars bara bytt slitdelar och servar enligt vad boken säger.
Så kan inte säga att bilen inte har varit pålitlig iaf!

Just nu så måste det dock även bytas avgasfästen då dom rostat av, men av vad jag har hört så verkar detta vara ganska vanligt på denna kaross.

Men vill passa på att tacka alla för svaren jag fått!
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]