Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raffi
Hej,
Har kollad på andra gamla innläg om detta men kunde inte hitta svar. På min V70 model 2005 fungerar inte bakrutetorkare. Vattenspolare fungerar, därför tror jag inte att det är kabel problem. Finns inte click ljud från relä , därför mistänker jag att det är relä, men kunde inte hitta den. I baggage uttryme fins bara säkringar. Kan nån av Er mejla bilder på relä till bakrutetorkare?

//MVH
Robert
Användarvisningsbild
av jiha1968
Bakrutetorkaren är säkrad i REM med F19 , relä är integrerad i REM, inte direkt bytbart vad jag vet.

Om F19 är hel, aktivera torkarbrytaren (inte intervall, tändning på) , öppna bakluckan...
Mät nu torkarens gula och så den vita kabeln med Voltmeter/testlampa, vill tro att båda två har 12V då.

Mät på den svarta kabeln, om den har spänning, är jordningen av motor inte ok.

(jorda voltmeter/testlampa i karossen, inte i bakluckan, och inte på motorn. Lossna inte kontaktstycket på torkarmotorn)

Spolarpump styrs av CEM och sitter på spolartanken HF , och är därmed inte beroende av kablage till bakluckan.
av SnurreSprätt
Troligtvis ihopkärvad torkarmotor eller ev kanske tom bränd motor.
Börja med att mäta, får du rätt utslag på det är det antingen att köpa ny motor eller försöka smörja upp befintliga.
av Raffi
Har aktiverat torkarbrytaren och testat med voltometer mellan svarta och vita = 0, mellan svarta och gula noll också.

Har funnderat testa motor. Kan man koppla minus till svarta och tex 12V till gula eller vita?

Frågan är varför kommer ingen click ljud? KAn det vara spaken vid ratten som spåkar?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Jag repeterar: jorda voltmeter/testlampa i karossen, inte i bakluckan, och inte på motorn. Lossna inte kontaktstycket på torkarmotorn.
Och mät vit/gul/svart, en i taget. (du får inte korrekt mätning på annat vis)

Vill du inte mäta på detta vis, koppla loss kontaktstycket och jorda motorns "svarta pinne", sätt spänning på motorns "gula och vita pinne. (Jordning hämtas från karossen, inte från något i bakluckan)

Och F19 i REM är kontrollerad?

Rattspak, tja inte omöjlig, prova detta med tändning på:
låt torkarna fram gå, lägg så in backen (Revers)
(om inte bilen är omprogrammerad, så vill torkaren bak ta 2-3 svep)
Torkaren skall också gå några svep om du spolar bakrutan tillräckligt.

Ingen click-ljud? Har inte lyssnad efter det själv, men om reläet i REM inte är mekaniskt så...
Du kan ju mäta spänningen på gul/vit kabel på REM, om du kommer åt kablarna. (pinne F:1 och F:6)
av MickeM
REM = Rear Electronic Module.
Dvs säkringscentralen i vänster bak, som också är en CAN modul.

När min bakrutetorkare plötsligt kärvade fast, kunde man höra att själva motorn ryckte till, och bröts genast.
(för snabbt för att komma ur parkeringsläget om allt vore normalt)
Sen fick man vrida av och på tändningen för att kunna upprepa.
Men då hade jag lyckats hjälpa den till parkeringsläget innan den dog helt. (Med handkraft och frugan styrde torkaren i bilen)
Står den mitt på rutan blir det nog annat beteende, pga parkeringskretsen.

Men det ljudet hördes bara med motor av, och i tyst miljö.
Säkringen gick aldrig, utan troligen bröt REM pga överström.

Något relä hördes inte från förarplatsen.

Jag har också V70 2005.

Jag tog isär torkarmotorn och putsade upp axeln, och smorde upp den med fett.
Sen funkade den fint igen. Gått i två år nu.
Användarvisningsbild
av jiha1968
Om du fortfarande inte finner spänning vid motoren, släck tändingen och lossna kontaktstycket på torkarmotorn. Tänding på, och torkar på, mät vit/gul nu... (om din motor är som MickeM's , kommer spänningen tillbaka nu)
av Raffi
Det är tomt vid F19. Ingen säkring alls. Och det är dom mindre säkrignar. Vilken A ska siita där? Konstig att det finns inte säkring om ni är rätt att det ska bli F19
Användarvisningsbild
av jiha1968
Torkar-säkringens nummer beror på årsmodell, se efter F12 i REM på äldre V70N (15Amp) , eller i boken man inte läser :wink:
(ursäkta om min info blev fel till din bil)

men eftersom du har små säkringar borde det vara F19 till torkarmotorn....?
Har någon dragit ur säkringen, så torde den vara 15A

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]