Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av srdjan
Hej !!!!!
Har byt bromsbäleg på min V70 idag och det gick lätt,det var inga problem alls men efter montering på alla 4 och när det var dags att prova bilen finns ingen verkan på bromsar.
Det är bara lite gran vid slutet av pedalen-alltså längst när finns lite och när jag trycker pedalen så hörs ngt pyssljud från pedalen.
Vad kan det vara ???????
Har provat att släpa luft på allla fyra med trampa och släpp men det är sama.
Tacksam för alla svar.
MVH
Användarvisningsbild
av greeeken
Hmm oki hade samma fel på min 340, inte precis likadan teknik men då var det precis som du beskriver.
På den var det fel på huvudbroms cylindern.
Vetefan om det finns på din modell :D
Kan de inte vara så att det läcker från nått ställe?
av srdjan
Ok.men jag vet inte om det kan vara huvudcilinder eftersom innan dess med gamla bromsbäleg så funkade huvudcilinder och bromsarna var bätre än nu med de nya bromsbälleg.
Kan det vara luft som är problemet ?????????????
Jag har börjat lufta fram och sedan de bakre men kanske ska börja från de bakre och sedan fram att lufta.
Bilen är V70 2.4t '01,innan hade jag s80 men hade alldrig ngn problem med bromsar när jag bytt själv.
MVH
av Knasen
Tjenare,

Har du fyllt på bromsolja på bilen ngn gång???????

Om isåfall lyfte du av bromslocket innan du tryckte tillbaka kolvarna????
av nevyn
Har du motstånd i pedalen, eller är den lös? Det verkar inte som du gjort rätt när du monterat beläggen. Bromsvätskan ska du inte behöva pilla med om du byter belägg.
av Knasen
Tjenare,

Om man fyller på bromsvätska, för man tror att det är för lite olja pga brombeläggen är slitna(nivån minskar i behållaren) som när man trycker tillbaka kolvarna så trycks även oljan tillbaka och och oljan måste ta vägen någonstans så kan i sämsta fall oljan läcka in i bromsservon, beronde på hur mycket olja det handlar om, oljan har hög densitet, med andra ord oljan kan inte komprimeras som man kan göra med luft. Därför öppnar man locket på behållaren så oljan rinner ut, ingen luft kan komma in ändå. Kolla om det är fuktigt vid bromspedalen där själva kolven går genom torpeväggen. Hur mycket man än luftar och håller på så hjälper det inte. Bärga bilen till en verkstad och låt dom kolla bilen.
av srdjan
@ Knasen

Jag har luftat en gång till idag igen alla fyra hjul och fick bromsverkan som jag hade innan med gamla bäleg men är inte nöjd än.
Bilen är automat och den måste ha bra broms så ska jag imorgon dra till Volvo snabb service för att tita på vad ska det vara.
MVH
av srdjan
Hej...efter att jag bytt bromsbeläg nu så vill jag byta Bromskivor men jag vet inte hur man gör på de bak ??? hur man tar ut de ????
Någon som kan säga hur ??????
En fråga till
.....jag köpte bilen 2veckor sedan och har sånt 3 mån garanti
frågan är om bromsar ingår i detta garanti så att jag kan få pengar tillbaks om det går på ngn sätt...kanske för delar bara men det är jag själv som gör jobbet.
Tacksam för alla svar.
MVH
av nevyn
Bromsar ingår i garantin såvida du inte har fått en varudeklaration där det står att bromsarna inte är i bra skick (minns inte formuleringen som används)... Det är en trafiksäkerhetsgrej..

Problemet är att du inte kan komma i efterhand till säljaren och kräva pengar. Snacka med honom och säg att du gör jobbet själv och att du vill ha pengar för delarna, brukar inte vara några problem.

Bakre bromsskivorna är inte så svåra att byta, tänk på att du har handbromsbackarna inuti bromsskivan, fungerar som en trumbroms, dessa kan också behöva bytas. Jag vet inte hur man avgör det, men när jag bytte skulle jag nog egentligen bytt backarna för de är lite dåliga.
Acproblem Volvo 940 -98

Om det finns gas kvar kan man "tvångs[…]

Jag har exakt samma fel. Tror felet sitter i m&aum[…]

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sin[…]