Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PelleTh
Är det någon som vet om något av cigarettuttagen har ström i sig när bilen är låst? På min XC70 MY15 fanns det alltid ström i bagaget.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Maqqann
Testade med en laddkontakt till mobilen i bagaget på min V90CC. Fortsatte att ladda under de 5 min jag testade åtminstone.

Tapatalking with Samsung S8
Användarvisningsbild
av razorfish
PelleTh skrev:Är det någon som vet om något av cigarettuttagen har ström i sig när bilen är låst? På min XC70 MY15 fanns det alltid ström i bagaget.

Tack på förhand!
På mina tidigare Volvo var eluttaget i skuffen alltid på medan de i kupén gick med tändningen (med eller utan fördröjning). På bilarna i denna kategori är även uttaget i skuffen kopplat via tändningen. Jag har grenat mig på eluttaget fram dels till ungarnas skärmar bak och dels till dashcam m.m. framme vid instrumentpanelen. All denna utrustning stängs följdaktligen av/sätts på med tändningen. Fördröjningen oväntat lång, någon minut eller så.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Känns ju värdelöst att det i bagaget går på tändningen, tex om man har en kylbox med sig som strömmen bryts till vid varje stopp under en resa.
Har ständig ström där i min V60, tack å lov, samt ett batteriskydd inkopplat mellan box och uttag som bryter strömmen om batteriet i bilen sviktar (förhindrar att bilen inte startar).
Användarvisningsbild
av grillchips
Enligt manualen:
"För att uttagen ska leverera ström måste bilens elsystem vara satt i lägst tändningsläge I. Därefter är uttagen aktiva så länge startbatteriets laddningsnivå inte blir för låg.

Om motorn stängs av och bilen låses deaktiveras uttagen. Om motorn stängs av och bilen förblir olåst eller låses med blockerat låsläge tillfälligt deaktiverat är uttagen aktiva i ytterligare max 10 minuter."

Står inget specifikt för att skuffens uttag alltid är aktivt, så då får man väl förutsatta att ovan nämnda regler gäller även där.
av V70_2005
fjohan82 skrev:Känns ju värdelöst att det i bagaget går på tändningen, tex om man har en kylbox med sig som strömmen bryts till vid varje stopp under en resa.
Har ständig ström där i min V60, tack å lov, samt ett batteriskydd inkopplat mellan box och uttag som bryter strömmen om batteriet i bilen sviktar (förhindrar att bilen inte startar).
På min V70 -05 är jag nästan säker på att den själv stängde av uttaget bak ifall batterispänningen blev för låg. Man fick ett meddelande i displayen när man startade. Så jag antar att du inte behöver ditt skydd på en v60 som är en modernare bil.
av oldtimersmc
Har kylt handskfack så kylboxen är överflödig i de flesta fallen har 230 bak men vill fan inte att den är på när bilen är av.

Åkt lite i helgen: - gubbe i V90 som ligger[…]

Är inte det kutym, att man bara redovisar &a[…]

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]