Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är redan konstaterat att dieselvärmaren kräver ett fräscht och bra laddat batteri. Det är ju fint att man inte kan dra igång den om spänningen är för låg, men hur i helskotta kan det komma sig att den inte stängs av när batteriet dras ur till den grad att det inte går att starta bilen?! Så urbota dumt och uselt konstruerat!

Egentligen har jag ingen fråga, ville bara gnälla lite :twisted:
Funktionen finns på min V60 CC -17. Den stänger av värmaren om batteriet börjar ha för låg kraft för att kunna starta bilen. Kolla så att det inte är något fel på din bil. Här tror jag inte det har med årsmodeller att göra.
Har kablat igång min grannes V70 D3 tillräckligt många gånger för att påstå att värmaren inte alls stänger av sig om den väl har gått igång. Kanske skiljer mellan årsmodeller men 2013 har i alla fall inte den funktionen...
Våran -16 slår ifrån med ett felmeddelande i VOC-appen om batterinivån sjunker, även under körning. Inte haft problem med detta sen vi installerade laddaren och kör den så ofta vi kommer ihåg.
Värmaren kan dra ur batteriet så bilen inte går att starta. Det har min dotter fått lära sig "den hårda vägen", med sin C 30 My-11, fler gånger i vinter. Men lär hon sig, nej då. Hon laddar inte förrän det händer, oftast. ??:-/
Och har man väntat tills bilen inte går att starta finns det stor risk att batteriet redan är så sulfaterat att det bör bytas...

Jag skulle vilja säga att med ett fräscht batteri fungerar varningen och värmaren stannar innan batteriet är helt tomt. De som kör värmaren utan att batteriet laddas — antingen genom att bilen körs tillräckligt, eller genom laddning med batteriladdare — kommer att få problem.

Batterier mår inte bra av att vara urladdade.
Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]

Hej Har en v70 från 04/05 som värkar ha[…]

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]