Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en XC70 med dieselvärmare som jag ska sätta in en Calix BC1207 laddarsats i, dvs en kapslad laddare med intagskabel som en vanlig motorvärmare för enkel underhållsladdning några gånger i veckan när dieselvärmaren används långa perioder med lite körning emellan.

Frågan är vad lämplig placering kan vara? Var ute i garaget nån timme igår och rekade runt i motorutrymmet men det är rätt trångt. Hittade bra med plats under plasten till vindrutan där extrabatteriet för bilar med StartStopp skulle suttit. Dock blir 230volt dragningen lång dit istället.

Nån som har några bra tips från hur ni löst laddarplacering? :)
Okej fick dit laddaren i helgen och bjuder på några bilder.

Jag kompletterade Calix BC1207 satsen med,

1,0M Calix förlängningskabel
Hållarsats Calix 1559065 (samma som den Volvo har i sitt kit)

Jag kände att enklaste passage troligen är som Volvo monterar det, via vänstra hjulhuset. Jag följde Volvos egen anvisning för deras batteriladdarsats eftersom det är ungefär samma grejer men istället för att montera laddaren på en bracket i hjulhuset sattes den nedanför vindrutan där jag hade lite plats över. Intagskabeln drogs in i samma gummimuff som larmsirenen använder. Det var trångt men gick :p Drog kabeln över batteriet för nu, vid tillfälle att batteriet måste ur tänker jag dra kabeln under batterlilådan eller liknande.

Med facit i hand kanske Volvos egen sats med samma laddare hade varit ett smidigt alternativ (vet inte vad den kostar), fick iaf laddsatsen på kampanjpris och tillsammans med kabeln och hållaren blev det 1900kr totalt.
Bilagor
Bild5.JPG
Bild5.JPG (108.22 KiB) Visad 2608 gånger
Bild4.JPG
Bild4.JPG (91.63 KiB) Visad 2606 gånger
Bild3.JPG
Bild3.JPG (119.57 KiB) Visad 2606 gånger
Bild2.JPG
Bild2.JPG (102.6 KiB) Visad 2606 gånger
bild1.jpg
bild1.jpg (94.5 KiB) Visad 2606 gånger
I mitt fall har jag bara laddaren, då dieselvärmaren sköter uppvärmningen. Dieselvärmaren drar dock mycket ström och som nu när vi haft -20 några veckor så man vill köra dieselvärmaren kanske 45 minuter och jag har 10 min till jobbet så behöver jag stödladda 1-2 ggr i veckan.

Har man motor och kupévärmare är det antagligen overkill med fast laddare men har man den räcker nog laddningen gott på den tid motorvärmaren går, eftersom det blir nån/några timmar i stöten men många gånger.
TommyP86 skrev:Hur fungerar laddandet, går liksom motor och kupevärmare för fullt när man laddar, eller hur är det tänkt? Oftast vill man bara ladda (antar jag)?
Alla fungerar samtidigt , men om man använder systemet regelbundet under vinterhalvåret ,är behovet för extra laddning minimalt.
Calix sortiment finns dessutom en vinter-sommar strömbrytare med Calix kopplingar ,som gör att man kan ladda batteriet utan värmare funktion.
Nackdelen är att den kostar för mycket ,enligt min mening i alla fall.
EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]

Xenon D3S

Hej Är det någon som provat att montera[…]

Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]