Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo965
965 91:a som tappar kraften i bland, sen kan den gå mycket bra långa stunder.
Lambda värdet fladdrar upp och ner som en gardin i vinden. Avgas systemet är helt tätt.
Ny lambda givare, ny Luft masse givare, nya tänd moduler, nya stift, alla slangar i motorn tätade, nytt kabelsystem i motor rummet,mm
Kan det vara glapp kontakt i en tempgivare som lurar elektroniken att tro att motorn är Varm sen kall sen varm osv osv?
Enligt fel koderna i det primitiva avläsnings systemet så är ALLT fel. Därför får man inget att gå efter.
Några idéer?
Användarvisningsbild
av lennarte
Radera alla felkoder och kör en runda på någon mil. Alla felkoder måste raderas. Varje gång dom dyker upp, och vissa felkoder gör att motorn inte går med full effekt förrän dom är raderade. Att den tappar kraft ibland kan vara ett tändstift "lägger av" ibland. Typ tändkablar, fördelarlock. Fast du har kanske inga tändkablar på denna motor??? Du har Motronic på denna tror jag då har du förmodligen individuellt kopplade spridare också, så kan det missa på en spridare också
Volvo965 skrev:Lambda värdet fladdrar upp och ner som en gardin i vinden
Den ska göra så, mellan 0,1 och 0,9V.
Jag är inte 100 på 960, men börja med detta så kommer fler svar. Det kanske redan har kommit....
Användarvisningsbild
av frasse4
Kan vara mycket, tempgivare, en av två knacksensorer, lambdasond. Utan felkod blir det svårt. Men prova att ta isär kontakter till tempgivare, LMM, knacksensorer och spreja elektronikspray.

Det sitter ju individuella tändspolar och insprutningen sker i två banker om 3 spridare på dessa.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag förmodar att bilen har Motronic insprutning (det hade "värstingmodellerna" redan på -80-talet) och motorn då har sekventiell insprutning. Tidigare modeller med 2 kanaler, senare med 6. Alltså en för varje spridare (tidiga 4-cyl. hade bara en kanal). Därför menar jag att det kan bero på att en eller flera spridare kan "lägga av" tillfälligt. Det sitter lite utsatt på innerskärmen (i alla fall på en del modeller).
Hur såg övriga värden ut (CO,HC). Om Lambdavärdet rör sig upp och ner vid jämn fart och avgassystemet är tätt bakom katen så måste det vara skillnader i bränsletillförsel som gör detta och då är vi tillbaka till spridarna. Kan även vara avgasläck framför katen och läck på insugssidan som boxen försöker kompensera för och då är vi tillbaka till felkoderna.
av Volvo965
Hej Lennart
Tack för dina svar.
Jag har kontrollerat hela avgassystemet från toppen och ända bak, det är helt tätt. både på avgas sidan och insugsidan.
Jag misstänker att på en 91:a sker insprutningen i 2 grupper, alltså 3 spridare åt gången.
Där är ett annat fenomen också som inträffar nästan bara vid hög fuktighet. Motorn, när den är från halv varm och framåt i värmen kan då när som helst uppföra sig som om den började gå på full chock och missar o plödrar för att sen helt sluta dra. När den sen stått stilla/avstängd ca 5 min så startar den igen och går helt perfekt i flera dagar.
Där av att jag misstänker en givare. Kan det va fukt/olja som går upp i temp givaren. kortslutning /glappkontakt ?????? Om jag förstått rätt så sitter den givaren på bakkanten av motorn mot torped väggen?
Användarvisningsbild
av frasse4
Det är mikrofoner som sitter på blocket och lyssnar efter knackningar dvs. Okontrollerad detonation i cylindrarna. Om den detekterar detta sänks tändningen för att motverka detta. Då tappar motorn kraft.

Jag har fått felkod på dessa på min 940, då tog jag ur kontakten och sprejade i kontakten (sitter bara 1 på dessa) så återkom det aldrig. Man ska nog vara försiktig med att montera bort dessa då anliggning och rätt moment mot blocket är viktigt för full funktion.

Gällande insprutningen ska Motronic 1.8 som sitter tom. -94 ha två kanaler vill jag minnas från etanol.nu
Hjälp att hitta delnummer

Pröva först att få lös rö[…]

Nån returfjäder som är torr? &Arin[…]

Jag brukar annars rekommendera SKF vattenpump, och[…]

Och var(hur) räknas angivna liter? Skulle var[…]