Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Precis samma utväxling som min 140hk 2005 med M56LK låda!
Vad var det för motoralternativ i denna bil?
Raffi skrev: Ingen motorväg I närheten då har jag bara sifror till 90km/h
3-an---50km/h --2000rpm
4-an---70km/h --2000rpm
5-an---80km/h --2000rpm
5-an---90km/h --2200rpm
//Robert
Hej! Jag tittade på Volvo's amerikanska reservdelssida. Tittar man på reservdel växellådor så använder 140hk motorn en låda (M56L) med 4.00 :1 i utväxling och 170 hk använder 4.24 :1 (M56H).
För övrigt, min S80 -05 har 2300rpm vid 100km/tim enligt hastighetsmätaren.
LaRy skrev:Hej! Jag tittade på Volvo's amerikanska reservdelssida. Tittar man på reservdel växellådor så använder 140hk motorn en låda (M56L) med 4.00 :1 i utväxling och 170 hk använder 4.24 :1 (M56H).
För övrigt, min S80 -05 har 2300rpm vid 100km/tim enligt hastighetsmätaren.
Bra info!
Vad hade du för motoralternativ i din S80 då?
Den dricker inte mer och jag kör fortfarande på 95 oktan. Det blev en helt annan bil. Tidigare upplevde jag att den var svår att starta mjukt, jag var rädd för tjuvstopp och varvade lite. Efter uppgradering finns mer moment redan i botten. Just bottenmomentet, som ej nämns i reklamen, är det bästa med trimmet. Vid varvtal över 4500 drar det bara vidare med god acceleration.
Av BSR köper eller lånar du en programmeringsenhet. Den kopplar du in till datauttaget och följer instruktioner genom att trycka på enhetens knappar. Sedan följer en nervös minut. Därefter är det bara att köra. Vill man inte göra jobbet själv, finns det ombud på olika platser som installerar mjukvaran.
Det enda jag ångrar, var att jag inte gjorde detta långt tidigare. Jag stirrade mig blind på accelerationstider kontra investering. När det istället blev en ny maskin i bilen med enbart positiva fördelar.
Jag har varit intresserad av en BSR uppgradering ett tag nu. Jag pendlar mest motorväg och det som skulle locka är främst lägre varvtal på motorväg, men också att förhoppningsvis få bort den där lama känslan som bilen har när man ska iväg från stillastående.

Men jag har låtit bli då jag är rädd att det ska slita ut kopplingen i förtid (det är ju en ganska rejäl summa som kopplingsbytet går på).
Å andra sidan så är det väl kanske risk att man sliter ut kopplingen snabbare om ger extra stödgas vid varje start.

Svårt val :roll:
Någonting skrev:Jag har varit intresserad av en BSR uppgradering ett tag nu. Jag pendlar mest motorväg och det som skulle locka är främst lägre varvtal på motorväg, men också att förhoppningsvis få bort den där lama känslan som bilen har när man ska iväg från stillastående.

Men jag har låtit bli då jag är rädd att det ska slita ut kopplingen i förtid (det är ju en ganska rejäl summa som kopplingsbytet går på).
Å andra sidan så är det väl kanske risk att man sliter ut kopplingen snabbare om ger extra stödgas vid varje start.

Du kan aldrig få ner varvtalet genom en bsr-uppdatering!!
Växellåda och slutväxel är ju den samma. Det enda sättet att ändra det är att byta växellåda/slutväxel eller mycket större diameter på hjulen.
Någonting skrev:Jag har varit intresserad av en BSR uppgradering ett tag nu. Jag pendlar mest motorväg och det som skulle locka är främst lägre varvtal på motorväg, men också att förhoppningsvis få bort den där lama känslan som bilen har när man ska iväg från stillastående.

Körstil sliter på kopplingen. Inte 40 hästkrafter hit eller dit.

Och som påpekats. Varvtalet förblir oförändrat.
Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]