Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrik72
Hej,

Min XC90 D5 startar inte. Hoppas på att någon här kan ha lite bra idéer på vad felet kan vara.

Beskrivning: när jag skulle starta bilen igår så gick startmotorn sakta några varv för att sedan ”dö”. Inga felkoder på instrumentpanelen. Provar att starta igen, startmotorn är knäpptyst (inga klick hörs heller). På kvällen provar jag att starta bilen med en fulladdad starthjälp, startmotorn förblir tyst. Denna gång får jag upp två felmeddelanden, antisladd tillfälligt avstängt samt bromsfel). Efter detta sätter jag batteriet på laddning i några timmar (avbryter när laddaren är nere på två ampere i laddström). Testar igen, ingen reaktion från startmotorn. Inga felkoder.

Nu på morgonen har jag gjort följande: testat att starta, inget händer. Försökt lossa den smala kabeln på solenoiden (fick inte loss den, verkar klämd i kabelskon). Vickade så gott jag kunde på den. Provade att starta igen. Inget händer.

Jag har kollat säkringen, den är hel och ingen oxidation i hållaren heller.

Radio, kupebelysning, ljus, dieselvärmare, VoC fungerar som vanligt.
Användarvisningsbild
av Någonting
Låter som att du behöver läsa ut felkoder ur bilen.

Bör göras med en Volvo-läsare (exempelvis DICE+VIDA).

Så vitt jag vet så lämnar immobilizern ett felmeddelande på displayen om det är den som stoppar starten. Men om du har en till nyckel så kan du prova med den för att se om det är den det är fel på.

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]