Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s0924
Hej!

Jag tänker prova att byta gasspjället själv och undrar var gasspjällets kabel är anslutet på min s60 -01, 140 hk, man låda. Jag tänkte ta bort kabeln och montera det nya spjället och testa att det fungerar och återmontera det gamla om det nya inte fungerar. Kabeln från spjällhuset försvinner ner bakom startmotorn, men var slutar den? Spjället sitter ju väldigt lättåtkomligt till frampå motorn, men som sagt; var är kabeln ansluten.

Någon som vet och kan beskriva eller skicka en bild?

Mvh, Sven
av Per L
Kabeln från spjället är bara några decimeter lång så det är bara att följa den så hittar du skarven!
Men som du själv nämner så går kabeln bakom en plåt som sitter i startmotorns bakkant och skarven går inte att trä igenom där kabeln går då det är för liten plats. Det är nog mellan 5 och 10 år sedan jag gjorde jobbet på morsans bil så jag kommer inte riktigt ihåg men gissningsvis finns skarven i närheten av plåten kabeln går bakom.

Du måste därför ta bort plåten som sitter fast dels i startmotorns bakgavel och dels i motorblocket.Det är ett "roligt" arbete eftersom man inte ser de skruvar man måste skruva bort. När du skruvar tillbaks plåten kan du låta kabeln gå framför den så att nästa byte av spjället går lätt.

Eftersom du måste jobba med verktyg i närheten av startmotorn och inte ser vad du gör så är det en bra ide´att först koppla bort batteriet så att du inte av misstag kortsluter något
av Per L
Om du vill kunna sätta tillbaks det gamla gasspjället så måste du göra som jag beskrivit här ovan.
Skall du inte använda det gamla gasspjället så blir jobbet mycket enklare genom att du helt enkelt kan klippa av elkablarna på det gamla spjället. Då slipper du montera bort och dit plåten vid startmotorn eftersom det är själva kontakten som är för stor för att kunna dras fram bakom plåten/startmotorn.
av s0924
Jag klippte kabeln och knipsade ihop trådarna efteråt. Spjället jag bytte till fungerade inte utan motorgången blev ännu sämre så jag bytte tillbaka till det gamla spjället och nu går motorn sämre än innan. Sju felkoder uppstod så det är dags att gå till en verkstad innan haveriet är totalt.
av gunnarS80
Det verkar finnas någon senare variant på hur kabeln är dragen. På min S80 2.9 årsmod 00
sitter kontakten till kablaget på en ramdel lite till höger nedanför spjällhuset där man kan lossa kontakten från ramen genom att skjuta den åt sidan, dvs sitter framför startmotorn så fästbygel för startmotorn behöver inte röras på den modellen.
av Per L
S80 2.9 årsmod 00 är väl en 6-cylindrig motor?
De bilar som jag och TS pratar om är 5-cylindriga och det är säkert många skillnader hur dessa motorer är installerade
av s0924
Anledningen till att motorn gick sämre efter återbytet var att säkringen till gasspjället pajade och när den byttes gick motorn som innan.
Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]