drawman skrev:@AndreasThn, ja tyvärr är de ju höga som hus med std-chassi.. :( Ska göra ett försök och slänga på 19"arna, flera säger att det ska fungera med däckdimension 235/35...
@Magnus-B, Ja verkligen, annars hade jag cancellerat ordern..
Du fattar helt rätt, bilen jag fick istället hade precis orderlagts av återförsäljaren någon/några dagar innan. Så när bilen kom upp i "min volvo" så stod det endast "orderlagd". Tydligen så är det fjäderbenstallriken som tar emot med 19" om man inte har sportchassie (eller kanske 235/35 profil..) enligt Volvo tekniker.
@fjohan82, det hade iofs varit något! Men blir löjligt när jag endast har 152hk i bilen..
Får köpa en roligare bil vid sidan av istället 8)
Det är nog inte 19" i sig som är problem, det är när man monterar däck i den storlek som Volvo rekommenderar, 235/40-19, som det kan bli problem, de kommer som du säger för nära fjäderbenstallriken. Den dimensionen är 670,6 mm i diameter, original 235/40-18 är 645,2 mm i diameter, de kommer alltså 12,7 mm närmare tallriken. De däck du har, 235/35-19 är 647,1 mm i diameter och är ju optimala i storlek jämfört med original 18". Det finns dock ett annat problem med dina 19", lastindex.
Det finns ingen variant av S/V60 som kräver lägre lastindex än 92, dina 19" har lastindex 91 om det är XL-däck, annars 87. Jag vet inte om man kan få körförbud om det upptäcks vid besiktning eller poliskontroll, hursomhelst så riskerar man att överlasta däcken. Jag har 225/45-18 på min S60, de är 659,7 mm i diameter, fälgar med ET50, och det funkar bra, tillräckligt med utrymme till tallriken. Bästa dimension i 19" för en bil utan sportchassi borde vara 225/40-19 (lastindex 93) som är 662,6 mm, monterar du dessutom en 5 mm spacer så får du ut dem en bit och kommer lite längre ifrån tallriken (som är lite konisk med toppen neråt så att säga).
Däckdimensionerna är teoretiska, uträknade på
http://www.willtheyfit.com. Det kan säkert skilja något mellan olika däckmärken.
Edit: 225/40-19 funkar dock inte på D4 AWD Aut som kräver lastindex 94, där blir det till att byta till sportchassi och skaffa fetare däck.