Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dex
Låter inte hälsosamt.
Koloxid och partiklar som det pratas om nu för tiden. :D
Jag hade nog inte startat värmare i garaget.
av LViken
Robbi, du har asfalt på garagegolvet. Avgaserna från bränslevärmaren går lodrätt ner i golvet och det blir ganska varmt. Ser det själv där avgaserna går ner på min grusgård så gruset blir alldeles varmt och torrt.

Sätt t ex en gasolbrännare på prov mot ditt asfaltgolv, eldfängt och rökigt och inomhus. Nog bäst att låta bli. Hoppas du hittar något annat värmealternativ.
av V70_2005
Elektrikern84 skrev:
V70_2005 skrev:Det är dumt. Man kan inte veta att koncentrationen kolmonoxid är ok. Rätt vad det är kanske någon sätter sig i bilen en stund (släkting/barn etc) pga någon felkommunikation.

Det är inte så att man tycker det blir rökigt och går ut utan det är mer att man bara tuppar av ifall halterna är för höga. Det räcker inte heller att gå ut och ta några andetag då det lagras i blodet.
Hänger med på vad du menar men det är inte ofta man hör någon ”Gasat ihjäl någon av misstag med Bränslevärmare”. Kallgarage som är öppet med konstant genomströmning av luft är väldigt liten risk för kolmonoxid eller koloxidförgiftning
Det kanske aldrig har hänt heller, men det händer lite nu och då att folk dör av gasolvärmare. Det står i manualen att man inte ska göra det av en anledning får man anta och jag tror det har med just kolmonoxid att göra. Det går inte att säga säkert att det inte kommer vara farligt. Kolmonoxid är lukt och osynlig och man märker inte innan det är för sent.

Jag kan inte säga om ventilationen är tillräcklig, gasen är tung eller lätt, vilka koncentrationer som är farliga, om man behöver köra hundra värmare i ett helt tätt garage för att det ska vara farligt eller om det räcker med en en vindstilla dag dvs man kör helt i blindo och den enda som har koll (Volvo i detta fall) struntar man i och går lite mer på känsla.

Skulle alla som har kallgarage börja köra värmare kanske folk skulle dö eller så är det som ljusår från att vara farligt men Volvo orkar inte ta i det.

Jag förstår att man gärna vill och hade jag hade haft ett kallgarage kanske jag också hade försökt hitta argument att det nog är ok ändå.
av Mumsmums
En gemensam nämnare verkar vara att de som kör värmaren i garaget och andas in ångorna har fått vissa problem med språket så nog verkar det vara skadligt alltid. :lol:
Användarvisningsbild
av SvenB
Citat ur instruktionsboken till bilen. "Bilen måste stå utomhus när bensin och dieselvärmare används". :lol:

Leta efter ett Atech2-ombyggt spjäll på[…]

Kom det efter bytet av stödlager/hållar[…]

Orolig tomgång 240 traktor

Har du lambdasond kan du läsa ut felkoder. G&[…]

Kan du gå in i varje modul och läsa sta[…]