NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Takayama
Min tråd om förbrukning, var tydligen relativt intressant.

Men ingen berörde frågan om chip eller liknande metoder. Har någon prövat chippning, powerbox eller ecobox. Den sistnämnda låter tänkvärd.
Enligt egen utsago (se http://www.vtech.se) ger ecobox -12 % på förbrukningen och +10 på effekt.
av mojja
har bsr i min 2.0d 07a o de har väl funkat sådär.. Skit bra när det funkar o motorn blir betydligt piggare men det har även ställt till med problem då jag fått byta både spridare o turbo efter att jag laddat in ny mjukvara.

Min nästa bil som kommer i november kommer jag inte lämna in hos bsr kommer att söka andra som kan modifiera den då bsr totalt skitit i både problemena som varit o skadan dom gjort på bilen under tiden dom hade den.

m.v.h mojja
Användarvisningsbild
av jhedin
Jag får min bil snart och fungerar på dte.se. Det kräver inte någon modifiering av mjukvaran utan gör om signalen till datorn. Det kostar dessutom bara 1500kr.

Jag är också lite osäker men funderar ändå på att prova.

http://www.dte.se
av dali
En D5 med automat ska nog inte chippas ... lådan klarar bara 350 Nm, vilket är exakt vad D5 med automat ger i originalutförande. Om det är en D5 med manuell låda (finns väl inte än?) så är det en annan sak.
Användarvisningsbild
av jhedin
dali skrev:En D5 med automat ska nog inte chippas ... lådan klarar bara 350 Nm, vilket är exakt vad D5 med automat ger i originalutförande. Om det är en D5 med manuell låda (finns väl inte än?) så är det en annan sak.
Det finns flera firmor som erbjuder trim till D5 men det är kanske inte att rekommendera!?! :(
av dali
Jag känner mig tveksam till det, D5:an i V50 är redan nedtrimmad av Volvo för att automatlådan inte klarar över 350 Nm, att då chippa motorn är att be om problem.
Användarvisningsbild
av psycho4fun
mojja skrev:har bsr i min 2.0d 07a o de har väl funkat sådär.. Skit bra när det funkar o motorn blir betydligt piggare men det har även ställt till med problem då jag fått byta både spridare o turbo efter att jag laddat in ny mjukvara.
Arbetar själv inom motorutveckling, vill mest bara kommentera att all trimmning påverkar livslängden på motor/drivlina.
Moderna motorer är redan när de rullar ut från fabrik mycket närmare "konstruktions gränser" än de var för 10-15år sedan.
Vidare är det knappast troligt att biltillverkaren missat att det går få ut tex 440 Nm istället för 350Nm. :)

Firmor som tex BSR brukar sällan påstå att de förbättrar motorns konstruktion/funktion, därav ointresset i den hårdvaran som de inte har monterat.
Användarvisningsbild
av jhedin
OK, jag förstår om växellådan inte klarar en högre belastning men det går att välja samma låda till T5an och den har 400Nm. Rättamig om jag har fel, det står inte att det skulla vara en annan låda. Trim innebär kanske mer än 400Nm !?! Upp till 420Nm enligt http://www.dte.se
av dali
Om vi pratar om orignalmotorer så har T5 320 Nm, D5 har 400 Nm med manuell låda och är nedtrimmad till 350 Nm med automatlåda.
Användarvisningsbild
av Evil Angel
vad jag vet så har dom bara strypt D5:an för att annars hade det slagit T5:an på fingarna och dom vill ju att T5 skall vara värsting bilen inom V50 området inte en diesel.

Sitter det inte samma aut låda i T5 och D5?

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]