Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wheelie88
tja allihopa, tänkte slänga ut en fråga här med hoppet att någon här kanske kan veta vad det är..

Det gäller en V70II 2,5t-08
Kom ut till bilen igår efter att den har stått i några dagar.(står i carport)
så startar bilen och när jag ska starta torkarna för att ta bort den lilla pudersnön som blåst in så händer det inte ett skvatt,totalt stendött.

Så vad fan är detta helt enkelt? Kan det vara så att det bara är säkringen som gått eller har relät som har sagt upp sig, eller kanske något annat jag vet inte..

Hoppas att det är något som är enkelt/snabbt fixat som jag kan göra själv då jag är jävligt beroende av bilen och torkarna är en ganska vital del som är bra att ha.. ^^

Tack på förhand!

Mvh// Johan
av wheelie88
least skrev:Kolla säkringarna först. Fungerar spaken som den ska?
ja det gör den, det har den alltid gjort. regnsensorn fungerar(läs lyser) med.

Läste lite snabbt i insruktionsboken att det satt någon jspec säkring (eller vad det nu stod) på säkringsschemat och att bara auktoriserad verkstad fick byta, vet dock inte varför ?

Mvh johan
av wheelie88
Rådlös skrev:Först: Var torkarbladen fastfrusna?
Nej det kollade jag först, varken bladen eller massa snö/is nere vid armarnas fästen, lite pudersnö men inget som skulle ge ngt motstånd för att motorn skulle gått.

har dock inte testat idag, men testade att stänga av bilen en kortare stund med hopp om att den kanske hade fått fnatt men icke.

det va dock kallt (12-15 minus) men det borde hålla ändå kan jag tycka ^^

mvh johan
Användarvisningsbild
av apersson850
Gör de inget slag när du slår på regnsensorn heller? Har du provat alla torkarlägena som spaken har?
Visst ska de fungera när det är kallt också, men inte om de frusit fast, som sagts ovan. Men det har du ju tydligen redan kollat.

För övrigt är det inte så enkelt att det finns ett vanligt relä som styr torkarna. Ihopbyggt med torkarmotorn sitter WMM, Wiper Motor Module. Den har en spänningsmatning och kommunicerar sedan med CEM via en av LIN-kanalerna. Huruvida ett fel på den kommunikationen ger någon indikering som man direkt kan se i bilen vet jag inte, men det är ju troligt att det i så fall sätts en eller flera felkoder, som kan läsas ut med VIDA.
av wheelie88
apersson850 skrev:Gör de inget slag när du slår på regnsensorn heller? Har du provat alla torkarlägena som spaken har?
Visst ska de fungera när det är kallt också, men inte om de frusit fast, som sagts ovan. Men det har du ju tydligen redan kollat.

För övrigt är det inte så enkelt att det finns ett vanligt relä som styr torkarna. Ihopbyggt med torkarmotorn sitter WMM, Wiper Motor Module. Den har en spänningsmatning och kommunicerar sedan med CEM via en av LIN-kanalerna. Huruvida ett fel på den kommunikationen ger någon indikering som man direkt kan se i bilen vet jag inte, men det är ju troligt att det i så fall sätts en eller flera felkoder, som kan läsas ut med VIDA.

Ja jag har läst lite om det här när jag snokade runt. Nej det hände inget, varken med sensorn på eller när man sköt spolarvätska.

En update:
va ut till bilen och testade. Startar bilen, funkar dom- Nej. dessutom så svarade inte blinkers inte heller. stänger av bilen och hoppar ut och drar och rycker med lagom kraft och drar en ramsa svordomar som skulle få alla sidor i bibeln att krulla sig. Hoppar in i bilen och säger till bilen att den kommer att hamna i nybroviken snart. '

startar bilen igen... och vips så funkar allt igen.. :evil:

Behöver jag åka och köpa vigvatten och kasta på bilen? :-O) :lol:

https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2008 ... eller.html

skulle denna vara en bra investering rent generellt ?
Kan den teoretiskt upptäcka sådana fel?
Mvh Johan
av mbc
wheelie88 skrev:
apersson850 skrev:Gör de inget slag när du slår på regnsensorn heller? Har du provat alla torkarlägena som spaken har?

Ja jag har läst lite om det här när jag snokade runt. Nej det hände inget, varken med sensorn på eller när man sköt spolarvätska.

En update:
va ut till bilen och testade. Startar bilen, funkar dom- Nej. dessutom så svarade inte blinkers inte heller. stänger av bilen och hoppar ut och drar och rycker med lagom kraft och drar en ramsa svordomar som skulle få alla sidor i bibeln att krulla sig. Hoppar in i bilen och säger till bilen att den kommer att hamna i nybroviken snart. '

startar bilen igen... och vips så funkar allt igen.. :evil:

Behöver jag åka och köpa vigvatten och kasta på bilen? :-O) :lol:

https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2008 ... eller.html

skulle denna vara en bra investering rent generellt ?
Kan den teoretiskt upptäcka sådana fel?
Mvh Johan
Att kunna läsa felkoder är en bra början för att felsöka annars kan man bara gissa.
Jag hade föregångaren som du länkar till och den funkar bra.
Numera har jag vida och det är ännu bättre, sök här på forumet finns mycket info om det.
Vparts är generellt dyrare än alla andra på allt, t.o.m volvo originaldelar är dom dyrare än volvo själva.
https://www.runns.se/felkodslasare/felk ... oft-vol-ii
Användarvisningsbild
av Steffe3
Tändes lampan/indikationen när du aktiverar regnsensorn? Tänkte att hela spakenheten kanske har gett upp :x
Senast redigerad av 1 Steffe3, redigerad totalt 0 gånger.
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]