Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kebabpizza skrev:Att byta xenon-lampor är ett helsike rent ut sagt, det är definitivt inget man gör vid vägkanten, stötfångaren måste ner innan man kan få bort strålkastarna så att man kommer åt att byta lampor. Och inte ens då är det lätt.
På en -04 byter man som en vanlig glödlampa bakifrån iaf. -05:orna kanske är värre.

MickeM: Volvos reflektorxenon på strålkastarna med glas är inget annat än fantastiskt bra. Isbildning är inte heller något praktiskt problem, det smälter fortfarande. Jag är väldigt glad att jag hittade en bil med xenon istället för halogen.
kebabpizza skrev:Jag har en -07 och där är det helt omöjligt att komma åt utan att lossa strålkastarna. Men kan det verkligen skilja så mycket sedan faceliften gjordes -04?
Uppenbarligen :)

På -04:an är det lite krångligare än en halogenlampa eftersom kabeln sitter i botten på D2R-lampans hållare men inte värre än att det ändå går hyfsat fort med mina rätt normalstora händer (9 i handskar).
SBergdahl skrev:MickeM: Volvos reflektorxenon på strålkastarna med glas är inget annat än fantastiskt bra. Isbildning är inte heller något praktiskt problem, det smälter fortfarande. Jag är väldigt glad att jag hittade en bil med xenon istället för halogen.
Så kan det vara SBergdahl.
Polarens V70 är en 2007, dvs facelift med plastglas, lika som mina halogen.
Glas-glas xenonen har jag ingen aning om ljuskvaliteten på.
Passaten vi hade, var också plastglas, som inte smälte frost, men den hade projektorstrålkastare om det kanske inverkar.
Dvs glödlampan bakom en förstoringsglasliknande lins.
V70 (facelift-xenon iaf) är det nästan svårt att se på själva strålkastaren om det är xenon eller halogen.
Glas-glas vet jag inte på rak arm hur dom är beskaffade.

Inte imponerad av ljuset på Passaten, och inte direkt på polarens 2007 heller.
Trubbel med ställmotor och ballast har han haft, och det hade jag med på VW.
Därför skippar jag det.
"Ju enklare desto bättre" är mitt motto numera. Därför ingen turbo, automat eller diesel heller.
Kan därför ibland tycka att bilar borde byggas som Renault 4, och Citroen 2cv.
Helt genialiska i all sin enkelhet..
Motor ur på 30min vid vägkanten en mörk kväll med få handverktyg, typ.
Men dom är ju knappast miljövänliga avgasmässigt, man kan höra hur dom rostar en tyst kväll, och krockar man det minsta så är det tack och adjö.
Så nej, ändå.
Men.......
Xenon på 2005-2007, byta lampa är ett rent helvete.
Går att göra det utan att skruva ner front och lamphus, men då krävs det typ att man har babyhänder, spegel, lampa och ett jäkla flyt. Volvo har i sina instruktioner att det ska plockas ut hela lamphuset iaf om jag minns rätt.
Kostar några hundra (300-500kr) att få lampa bytt hos volvo (iaf högra sidan, tror den är den mest omständiga av dom båda sidorna också iom databox placering).
Raffi skrev:Men jag alltig brukar ha några reserv halogen lampor. Det blir kostsam att ha reserv xenon lampor, och det inte så lätt att bytta snabbt. Vad gör ni om xenon går sönder och ni kör? Kör ni utan belysning?
Skillnaden är att H7 håller 1 - 2 år vid normal körning och Xenon håller typ 10 år.
Om du byter båda framåt våren så lär du inte behöva byta så länge du äger bilen.
SBergdahl skrev:
AndreasThn skrev:På Saaben sitter fortfarande org xenon lampor monterade, bilen är snart 9år och rullat drygt 20.000mil.
De lyser förmodligen inte I närheten av vad de gjorde när de var nya dock. Men slocknar gör de ju inte i första taget :-)
Neh det är dax att byta nu, men bilen rullar just nu i stortsett bara på upplysta gator så blir lätt att man skjuter på det :oops:
Stefans 968

@StefanN , Nu hittar du bara på för at[…]

Har bromsskivor från Brembo på b&ari[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vo[…]

Bensinpriser v2

Nån som minns vad bensin kostade på[…]