Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andhreas
Jag har också en sprucken ruta nu, ett lagat stenskott som senaste veckan vuxit till en 30 cm spricka. Dock sitter den längst ner på rutan i mitten, är det tvunget att laga?

Vad kostar det att byta rutan, på en V90 med värme i rutan? Får stå för 35% själv enligt försäkringsbolaget jag har.
Användarvisningsbild
av epostaren
Vad blir den totala kostnaden för glasbytet med ditt försäkringsbolag? Volvias kostar 1600:- enligt deras hemsida, är det hyfsat billigt eller finns det andra bolag som är billigare?
av andhreas
Eftersom jag har 35% av kostnaden (lägst 1000kr) så vet jag inte, därför jag undrade vad det kostar att byta den :)
av Jacobsson
Jag har tjänstebil så det är summan 1600:- + momsen på den verkliga summan på bytet som är ca 10000:- vilket blir ca 2500+1600= 4100:-
Hade bilen varit privat hade det bara blivit 1600 ink moms
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jacobsson skrev:Jag har tjänstebil så det är summan 1600:- + momsen på den verkliga summan på bytet som är ca 10000:- vilket blir ca 2500+1600= 4100:-
Hade bilen varit privat hade det bara blivit 1600 ink moms
Brukar det inte ingå någon försäkring mot om rutan går sönder inom en viss period efter bytet?

Oerhört surt att lägga ut 4000 till redan efter en månad..
Användarvisningsbild
av Dex
epostaren skrev:Vad blir den totala kostnaden för glasbytet med ditt försäkringsbolag? Volvias kostar 1600:- enligt deras hemsida, är det hyfsat billigt eller finns det andra bolag som är billigare?
Stämmer bra det.
1600kr är priset för en HUD-ruta som jag fick betala hos ÅF med Volvia.
Konstigt att man bara får stenskott på de nyare bilarna.
På gamla bilar som man skulle vilja byta ruta på får man ju aldrig stenskott. ?:-/
Men det kanske bara är otur att det blir så.
av AndS
Tunnare rutor för att spara vikt och kanske lättare att få en spricka på rutor som har en rakare placering i XC90 än en mera lutande ruta som är på V90. Blir en annan träffyta beroende av rutans vinkel. Gissar bara.
Och att vi envisas med att inte sätta på stänkskydd pga utseende, så tänk lite på andra trafikanter. Ingen patentlösning men skulle åtminstone minska antal stenskott och skulle gälla alla fordon inkl. släpkärror.
Har reparerat en stenskott på vår bil, men det var en riktig smäll så där hade vilken ruta som helst fått ett ordentligt märke/spricka. Håller avstånd så det är ingen patentlösning om bilen framför saknar stänkskydd.
av Tenn
Nu begagnad bil i början av mars. Fick ett stenskott förra veckan som blev till spricka samma dag. Ok tänkte jag eftersom rutan var väldigt blöstrad sen förut. Alltså många stenskott och torkarbladslitage.
Hsr gått 8 dagar med nya rutan och ett litet stenskott i kanten framför föraren. Spricka direkt.
Är verkligen dagens rutor så här dåliga? Tål de ingenting??
Har åkt bilar med steksott här och var men aldrig fått en spricka förut.
av Xanthopteryx
Mycket är nog hur oturligt stenen träffar samt omgivande faktorer som temperatur.
Jag har fått en redig smäll precis i kanten upptill på rutan - jävlar vad det small! Blev en skada med lite glaspulver till och med.
Det var över ett år sedan nu - 0 sprickor...
Användarvisningsbild
av frasse4
Måste nog säga att det låter som mer än otur att byta ruta var 1000:e mil. Jag har aldrig fått nån spricka i framrutan på de 25000 mil jag kört med bilar genom åren.
Uppdatera mjukvaran

..e-call är den lagstadgade automatiska tj&[…]

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen momen[…]

Med vilken utrustning har felkoder kollats? Nä[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens […]