Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Gjorde en förfrågan till JB och fick detta till svar: Jag har kollat med några kollegor men ingen av oss känner till att åldern på stötdämparen ska ha någon negativ åverkan på funktionen.

Prisad varo JB. Ang gummi, tompan60, vet du skämt åsido hur mycket och vilka komponenter i dämparna som skulle kunna bli dåliga, om det nu finns mycket gummi där? Vet inte hur de är uppbyggda internt.
av Tompan60
Det är nån o-ring som sitter och tätar mot kolvstången. Sen ev. En Bälg som tätar mot damm. Svårt val med gammal dämpare med ev torr bälg. Det är när bälgen spricker och damm kommer in så repar dammet kolvstången. Då börjar dom att läcka. Du får fundera på ålder pris och vad din plånbok säger. Sen kan det vara nyare form av tätningar i en nyare dämpare. Men kan lika gärna vara som en äldre. Men färskare gummi håller längre så du inte behöver göra om jobbet. Lycka till i valet..
av Alexas
bubbzy skrev: ons 11 mar 2020, 07:43 Blev inget byte, kör på likadant fortfarandeBildBild

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Haha, den klassiska stoppa huvudet i sanden alltså :D :ninja: :ninja:

Det skulle vara intressant att få reda på om man kan montera dem "nya dämparna" som sitter på nyare bilar. Dem är lätta att hitta. De andra gamla dämparna finns ju ingenstans och dem begagnade som finns är alldeles för gamla och dyra för att köpa.
Användarvisningsbild
av bubbzy
Yes strutsen har faktiskt funkat fint hittills och nu har bilen oavsett för lågt värde för att kosta på detta...blir att köra den i botten helt enkelt

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]