Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Det spökar med blinkande safety stora och lilla symbolen. Som jag ser det visar den stora safety, information kommer till bilen från molnet. Alltså tar jag del av andras uppladdningar. Den lilla safety som är en aning gråad, visar pil upp till molnet, dvs uppladdning. Jag försökte fånga spöket på bild Iom det inte tycks vara dokumenterad, som en ufo bild Bild

Nån som vet nåt mer och känner de fått användning. Jag i en situation överraskades i en korsning, sväng 90grader, gled smått rakt fram, då visade den stora safety symbolen. Lite sent då jag var redan på glid Bild Som tur var blide det en utdragen sväng utan krock med några trafikljus Bild

Bild
Senast redigerad av 1 HitTheRoadJack, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har fått ett antal larm, senast i går då vädret var... mindre roligt (en resa som normalt tar under halvtimmen tog 70 minuter!)
Du får en liten symbol som heads up och sedan blir den stor när du närmar dig (enligtbruxanvisningen i allafall).

Verkar triggas av bromsning, gas, svängar. Men bromsar du hårt för att det skall släppa, som på våt asfalt, så ges inget (det är ju inte halt om du måste bromsa hårt för det). Men jag producerade ett antal i går, vilket stämde väl med det hopplösa underlaget.

Den kan ju inte visa någon symbol om du inte indikerat halka och om ingen annan indikerat halka så att den kom precis i svängen var ju helt enligt regel, och å fick efterföljande veta att det var halt. Snällt av dig att testa först =)
av oldtimersmc
HitTheRoadJack skrev:Det spökar med blinkande safety stora och lilla symbolen. Som jag ser det visar den stora safety, information kommer till bilen från molnet. Alltså tar jag del av andras uppladdningar. Den lilla safety som är en aning gråad, visar pil upp till molnet, dvs uppladdning. Jag försökte fånga spöket på bild Iom det inte tycks vara dokumenterad, som en ufo bild Bild

Nån som vet nåt mer och känner de fått användning. Jag i en situation överraskades i en korsning, sväng 90grader, gled smått rakt fram, då visade den stora safety symbolen. Lite sent då jag var redan på glid Bild Som tur var blide det en utdragen sväng utan krock med några trafikljus Bild

Bild

Vad betyder symbolen i mitten på den övre raden i bilden ( påminner om en skakig bild av ett bildrör till en gammal tjock-TV)
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
Ja eller som en bild på ett ufo. Har googlat utan att hitta bevis på dess existens Vad jag minns så är pilen riktad mot molnet. Det fladdra förbi så fort, svårt att hinna se och än mindre kan fotograferas.

Aha nu fattar jag vad du frågar efter. Har undrat det själv. Stirrar man på rutan ser det ut som den rör på sig, lever, som en kvadrat fylld med nån vätska. Jag skulle fråga om någon visste varför denna formgivning? Har du inte det i era bilar?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Jag fick förklarat för mig att den lilla symbolen visar mottagen varning och att den är uppkommande, precis som du ser kommande hastighetsskyltar.
När du kommer fram till varningen så blir symbolen stor, visas först då också i HUD under en kort stund om du har sådan.

En stor symbol som kommer direkt och ligger kvar i ca 5 sekunder är när du skickar en varning till molnet.
Senast redigerad av 1 andreas 80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av sewen
Första gången jag upplevde funktionen igår. Funkade bra! Såg symbolen i förardisplay och hud. Var inte säker på att det var connected safety men strax efter släppte greppet lite när vi körde igenom en pöl. Dök upp några gånger till och då sänkte vi farten lite till och var extra vaksamma. Bra funktion.
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]