När jag var på en skrot för många år sedan så stod där en VW 1302 (dom blev inte gamla) av 1972 års modell ordentligt sönderrostad och samtliga säten demonterade. jämte batteriet satt en mässingsplåt c:a 3 x 7 cm som syntes på långt håll (batteriet sitter under baksätet på dessa bilar) Det var en "förstoring" av chassinumret som sitter strax intill. VW gjorde en serie "jubileumsbilar" detta år med anledning av att man dels passerade VW nr 15 000 000 och dels passerade Henry Fords rekord på 15 007 034 tillverkade Ford modell T från slutet på -20-talet (Tror "nya" modell A kom 1927). Tyckte mässingsplåten såg intressant ut så jag skruvade bort den. Den ligger någonstans i en låda, vet ej riktigt var. Kommer kanske fram nu framöver när det ska "röjas ut" och städas ut ordentligt efter 40 års mekande och sparande i detta garage....... Tycker jag ska få tid till detta nu när jag blir pensionär på heltid
Vad det stod på skylten.... 15 000 012
WV tillverkade strax över 21 000 000 Typ 1 (sista åren i Mexico endast). Den mest tillverkade modellen idag är (inte 100% säker) är Toyota Corolla, passerade 40 000 000 för några år sedan.
Totoalt onödigt vetande och lite off topic

men (tycker jag) lite roligt vetande......