Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av plisken65
Hejsan
Har en liten dum fråga här ang batteriet i bilen. Har använt mig av bensinvärmaren regelbundet och har märkt att batteriet verkar trött dom sista gångerna när jag skall starta bilen, så jag har inte vågat använda mig av värmaren med rädsla att bli strandad på plats. Min fråga är nu att skall inte bilens dator meddela om batteriet är dåligt? Har ett svagt minne att den skall det, men jag kan också ha missuppfattat detta.
Med vänlig hälsning Johnny

Bilen är en Volvo s60 summum -09
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Nja. Står du och lyssnar på radio med motorn avstängd t ex klagar den. Men att det bara blir urladdat för att du kör värmaren och sen startar bilen kommer du inte att få någon varning för.

Använder du värmare flitigt är en laddare en bra sak att ha.
av plisken65
Ok jag förstår...... kanske läge att investera i ett nytt batteri..... vill ju använda värmaren speciellt nu med rådande temp.... :D :D
av plisken65
Har haft bilen i över 2 år och ingen aning hur länge det batteriet har varit med... så det är lika bra att fixa ett nytt
av Rådlös
Man kan ju påminna om tumregeln att: Lika länge som man har kört bränslevärmaren, skall man köra bilen för att återladda den energin som värmaren har tagit. Helst skall detta göras samma dag, men det kanske kan vara lite, lite tänjbart. Har man inte möjlighet till detta så är det kompletteringsladdning med en batteriladdare som gäller. Och moderna laddare är ju utförda så att dom kan vara inkopplade hur mycket som helst. Dom känner efter vad batteriet vill ha och laddar därefter.
En beräknad livstid för ett batteri som är exemplariskt skött med laddning etc. ligger uppåt 10 år.

I sammanhanget, bilens generator laddar ofta betydligt mer än vad en lös batteriladdare gör. Därför gäller inte detta med värmarens drifttid och en batteriladdare. Det räcker alltså inte att kompletteringsladda en timma med batteriladdaren som värmaren har arbetat. Batteriladdaren måste vara inkopplad flera timmar varje gång.
av Leopold
plisken65 skrev:Har haft bilen i över 2 år och ingen aning hur länge det batteriet har varit med... så det är lika bra att fixa ett nytt
Det brukar vara instämplat i batteriets minuspol vad det är för tillverkningsår och -vecka.

Att bara byta batteri är ingen garanti för att man löser ev bekymmer så det är en bra idé att ha koll.

Själv kör jag på ett snart 16 år gammalt batteri på min kära 523i - 97, still going strong och startar perfekt även i den Sibiriska köldknäppen vi upplever nu. Inte skött detta batteri något vidare jämfört med andra batterier men visst, den får sig en laddning via C-tek-laddare då och då när det är befogat typ nu med korta körningar och svinkallt.
Användarvisningsbild
av Derank
jag knäckte mitt på 1år och 10mån i XC60in men då går värmaren från november till maj, skräpbatt om du frågar mig, ÅF fick snällt hosta upp ett nytt, fast han gnölade om hur mycket jag använt värmaren
Användarvisningsbild
av wissel
Derank skrev:jag knäckte mitt på 1år och 10mån i XC60in men då går värmaren från november till maj, skräpbatt om du frågar mig, ÅF fick snällt hosta upp ett nytt, fast han gnölade om hur mycket jag använt värmaren
?? Biltema har ju 4 års garanti??
Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]