NotoriousOLW skrev:Första ägaren på bilen var Volvo-mekaniker och bytte växellådsoljan vid 2500 mil. Jag gissar att slitaget på lådan är som störst den första tiden så jag borde nog kunna köra ett par tusen mil till innan det är dags att byta olja igen? Vad är ungefärligt pris man får vara beredd att betala för oljebyte i växellådan?
Gällande oljebyten i övrig transmission, klarar vilken verkstad som helst det eller är det ett specialjobb hos Volvo. Vad är det värsta som kan hända om oljan inte byts och hur troligt är det att det går åt pipan? Jag tänker att om det vore nån större risk så skulle Volvo definitivt haft oljebyte i dessa delar i serviceintervall, eller har de bara chansat på att allt kommer gå bra för de flesta ägare?
Vad får man räkna med att lägga ut för att få dessa oljor bytta?
Haldex är lik automatlådan och har lameller vilka slits och smutsar ner oljan med partiklar. De flesta verkar klara sig utan oljebyte i haldexen men rekommenderat intervall hos andra tillverkare som använder haldex är ca 6000 mil för olja+filter. Har man otur kan pumpen paja om dess filter blir igensatt, kostar några tusen. Rent allmänt kan man nog påstå att oljebyte är något de mår bättre av, likaså automatlådan. Vad gäller den så har taxi- och polisbilar 6000 mil intervall på oljebyte där, samt bilar som ofta drar tunga släp. Vet inte om lådorna slits särskilt mycket under inkörningen men ca 10000 mil för privatpersoner brukar vara ett normalt riktmärke på intervall, även fast Volvo inte direkt rekommenderar det, men det är bara för att servicekostnaderna ska verka lägre. Om du kör bilen hårt så skadar det ju inte att göra ett byte redan nu. Då menar jag inte att man nödvändigtvis spöar den, men jag tror att ägare av T6 och V8:or ändå köpt bilarna av en anledning och ändå vågar använda de mer än vad t.ex någon med en D4:a gör.
Jag betalade 3200 kr för oljebyte i min växellåda på Volvo. Andra har betalat kring 4500 kr, verkar bero mycket på var i landet man bor.
least skrev:Volvo ÅF vill generellt inte byta olja i vinkelväxel eller AOC-kopplingen. Varför vet jag inte dock.
Min PST ville inte göra detta och kunde inte ens ge pri på jobbet.
Jag tror jag läst att någon medlem på forumet fick ge kring 2500-3000 kr för oljebyte i haldexen. Jag har gjort det jobbet själv och det är inte svårt om man har en timme till övers och tillgång till en lyft. Jag fick köpa en oljesug och lite slang också, utöver filter och olja, och jag tror allt som allt kostade kring 6-800 kr.
Vinkelväxel var helt överflödigt att pilla i enligt en mek jag litar på, eftersom att det inte finns några lameller som smutsar ner oljan där. Bara kugghjul. Nivåkontroll i slutväxeln kan man ju däremot göra om man ändå är och rotar i haldexen.