NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perbo
Kommer 1.6d/2.0d at få med aut.låda,kanske DSG?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hittills har väl inte Volvot haft aut. låda till motorer som inte är deras egna?
av Kelvin
Finns det någon som vet hur det går med Volvos "DSG" automat? Skulle tydligen släppas nu till hösten. Vilka motorer är aktuella tror ni?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kelvin skrev:Finns det någon som vet hur det går med Volvos "DSG" automat? Skulle tydligen släppas nu till hösten. Vilka motorer är aktuella tror ni?
Volvos egna motorer: D5, 2.5 T, 2.4i, 3.2 2.4D, T6, V8 mm tror jag , kanske inte dieslarna ändå..
Användarvisningsbild
av jhedin
Hejsan!
Angående Automatlådan så har jag två frågor.

1. Varför har D5 350Nm med automat och kommer ha 400Nm med manuell växellåda? Klarar inte automatlådan belastningen eller är det bara "politik"?

2. Vad har ni för erfarenheter av den Adaptiva Växellådan? Bra eller dåligt? Märker man någon skillnad?
av SAAB_91
jhedin skrev:Hejsan!
Angående Automatlådan så har jag två frågor.

1. Varför har D5 350Nm med automat och kommer ha 400Nm med manuell växellåda? Klarar inte automatlådan belastningen eller är det bara "politik"?

2. Vad har ni för erfarenheter av den Adaptiva Växellådan? Bra eller dåligt? Märker man någon skillnad?
1: Enlig säker källa hos Volvo så är det automatlådan som inte klarar för mycket vridmoment, därav begränsningen.

2: Jag har själv ingen större erfrenhet av Volvos adaptiva lådor men baserat på erfarenhet från andra märken så är jag personligen inte så förtjust i dem. Det tar för lång tid innan lådan anpassa sig. Det var betydligt enklare med ett sportprogram som man valde själv, då visste man i alla fall hur bilen betedde sig.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Evil Angel skrev:jag hörde att dom ströp D5 för att annars hade den slagit T5 på fingrarna :)
Det ligger något i det, absolut!

D5 (180/400Nm, 6MT) piskar ju T5 i segdragning hur lätt som helst!

Var en V70 D5 (185) med automat som skulle dra mig när jag var ute med C70in (N T5 6MT). Jag fick fasen kämpa! :D

Fast T5 är T5! :twisted: :D
Användarvisningsbild
av jhedin
Är det samma låda i D5 som T5? T5an har ju 400Nm och då borde D5 klara detta också. Det känns mer som politik snarare än att lådan inte klarar belastningen.
Användarvisningsbild
av metal
Är det samma låda i D5 som T5? T5an har ju 400Nm och då borde D5 klara detta också. Det känns mer som politik snarare än att lådan inte klarar belastningen.
T5an har inte alls 400Nm. 320 Nm ligger den på.

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]