Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Vad tror ni om detta?? Geelys ägare har tydligen gott om pengar, köptete nyligen in sig i Volvo Lastvagnar och nu 10% i Daimbler (som äger bl.a Mercedes). Förr var det "ryssen" som var "skräcken" men nu "invaderar" Kina Europa, dom äger redan stora delar av USA-s ekonomi. Hur är detta?? Bra eller inte?? Detta förklarar ju (om inte annat) varför han (Li Shufu) gick ut och lovade bra inbytspriser på begagnade Mercedesdieslar i samband med informationen om Mercedes elbilsprogram härom veckan (skrev om i en annan tråd) och angående Tysklands nya lagar om dieselförbuds vara eller inte vara (som troligen skjuts på framtiden)
Användarvisningsbild
av lennarte
Detta kom precis nu från Svensk Verkstad
Geely blir största ägare i Daimler
Volvo Cars ägare Geely, även storägare i AB Volvo, köper stort i konkurrenten.

Då är han numera stooor (störste) ägare i både Volvo och Mercedes både last och personbilar.......
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Usch jag vill inte ha nån stjärna på huven.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av lennarte
Magnus-B skrev:Usch jag vill inte ha nån stjärna på huven.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Man kanske kan få ett V att sätta på en annan huv.... :lol:
Användarvisningsbild
av SvenB
Verkar som Daimler har många små ägare, när man med 10% blir största ägare :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndreasThn skrev:Spännande, tror det kan vara positivt för vcc.
Ingen person i Kina kan låna upp 100-tals miljarder för att finansiera uppköp av utländska bolag utan att det sker med det Kinesiska Kommunistpartiets godkännande och styrning. Är det så här stora summor så är det upp på högsta politiska nivå.

Något man bör hålla i minnet.
av Rådlös
Nu är det ju lite nytt med kineser i finans och industrivärlden. I alla fall i vår del av världen. Men sådana här korsvisa äganden har funnits inom bilindustrin i många år. Och så länge det bara handlar om aktieposter kanske det är lugnt? Men om dom börjar lägga sig i produktioner och modeller m.m m.m kanske man bör fundera lite i förväg. Vi (i Sverige) behöver ju bara titta på SAAB och GM. Så som det framställdes i massmedia ställdes ju SAAB mot Opel och beskedet att en av fabrikerna skulle bort. Nu vet man ju inte hur pass välinformerade massmedia var, men resultatet såg vi i alla fall.

Jag skall ta ett par andra exempel som jag har läst om. (Jag garanterar inte exaktheten i uppgifterna) I Tyskland finns en stor lastbilsindustri, Deutz. Det sägs att deras teknik med motorer inspirerade Scania till vad dom är. Detta var troligen innan VW och MAN gick in i Scania? Men den störste enskilda aktieägaren i Deutz var Volvo Lastvagnar. Dom ägde 25% av aktierna under ett antal år. Men dom sålde alltihop i somras, 2017.
Och Volvo Lastvagnar och Renault hade ett bättre samarbete än vad PG Gyllenhammar lyckades få ihop med personbilarna. I dag vet jag inte hur samarbetet går?

Men man får vara på sin vakt. Tänk på Fanerdun i Kalmar. Eller Dragon Palace utanför Gävle. (Heter det så?) Och i Lysekil ville Kineserna bygga ut hamnen för sitt eget behov. Det antyddes "mellan raderna" ett militärt behov. Det har talats om höghastighetsjärnvägar i flera omgångar och nu senast var det väl en järnvägstunnel mellan Helsingborg och Helsingör? I vissa länder i Afrika bygger kineserna järnvägar. Och notera, det är kineser som bygger! Inte afrikanerna. Dom får bara stå och titta på. Tänk den situationen här i vårat land. Fanerdun. Dragon Palace.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Rådlös skrev:
Och Volvo Lastvagnar och Renault hade ett bättre samarbete än vad PG Gyllenhammar lyckades få ihop med personbilarna. I dag vet jag inte hur samarbetet går?
Renault trucks är ett helägt dotterbolag till AB Volvo så det går nog bra :)

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]