NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mniemi
Tjenare!

Har upptäckt att tempen inte vill upp riktigt.
Har inte riktigt reflekterat över detta men jag tror mig ana att detta kommit smygande . Nu får jag max upp tempen till tredje strecket.
Värmen i kupen är bra.
När jag hade bilen på tomgång, så stod tempmätaren mitt i, dvs den visade korrekt.
Jag har inga felkoder i VIDA om tempgivare. Jag ska koppla upp mig och läsa av utifall det är några temputläsningar som är käpprätt åt helsike.
Har för mig att jag sett några konstiga värden gällande temperaturer (-60), men då tänkte jag inte mer på det.
I detta fall så är det -10 ute och jag har kört ca 15km.
Normalt så borde mätaren ligga mitt på, oavsett utetemp?
Kass termostat? Givare?
Vad är symptomen på kass termostat. Ökad bränsleförbrukning? Skickar in för mycket soppa?
Jag har en v50 1.8F
/M
Bilagor
temp.jpg
temp.jpg (133.35 KiB) Visad 429 gånger
av Rådlös
Man skall vara medveten om att tempmätaren till instrumentpanelen inte är något precisionsinstrument. Vill man kolla upp detta noga så bör man mäta med t.ex en IR-termometer i riktning mot motorblocket/topplocket på något lättåtkomligt ställe nära termostaten. Men inte efter termostaten, alltså i utgående slangen från motorblocket. Det blir ju inte varmt förrän termostaten har öppnat. Och om man gör jämförande mätningar, så mäter man alltid på samma ställe varje gång. Och det kan ju vara bra att t.ex hålla reda på hur länge motorn har varit igång i mättillfällena. Och även notera yttertemperaturen om det är stora variationer.
Men rent allmänt är det ju så att termostater brukar ha ett "Bäst föredatum". Var det datumet infaller är dock svårare att säga, men det kommer förr eller senare. Och ja, en motor som inte får full arbetstemperatur drar mer bränsle, men det torde vara svårt att använda det som mått på termostatens kondition. Det är så många andra faktorer som spelar in på bränsleförbrukningen i en bil.
IR-termometrar finns på våra prylvaruhus, Clas Ohlson, Biltema, Jula m.fl och kostar från ett par hundralappar och uppåt många hundralappar.
av Mniemi
Tack för svar.
Termograf har jag på jobbet så det kan jag låna närsomhelst.
Är fullt medveten att tempmätaren bara är en indikator på värmen. Men det borde inte skilja så mycket som det gör, tycker jag.
"Problemet" är ju att jag har full värme i kupen! ?:-/
Iaf så skall jag termografera lite i helgen. Ska mäta värmen innan och efter termostaten. Det borde iaf visa då om den öppnar fullt vid normal driftstemperatur på motorn.

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]