Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av farbrornilsson
Har fått ett problem med min koppling nämligen att kopplingspedalen for ner i golvet och fastnade där. Gick att dra upp den med foten några gånger för att kunna använda kopplingen, men nu är den stendöd och vägrar att koppla ur. Pedalen är helt slapp.
Detta resulterade i att jag fick köra hem ca 30mil utan kopplingspedal, skitskoj;)
Nu till frågan vilken av kopplingscylindrarna är det som har gått? Kan inte se några direkta oljeläckage men nivån i behållaren har minskat, så vad tror ni? Slavcylinder eller huvudcylinder?

//Johan
av MickeM
Hur låg, är låg nivå?

Låg, som i:
"bromsbeläggen-är-dåliga-så-det-mesta-av-vätskan-är-i-oken" låg, eller
"herrejösses-det-måste-vara-en-stor-läcka-någonstans " låg?

Min-nivå i koppen kan ge kopplingsproblem, utan att vara problem, så att säga.
Ungefär där eller strax över, slutar det att fylla på kopplingens kammare, och problem kan uppstå efter en tid.

I vilket fall skulle jag börja med att fylla vätska ordentligt, och se hur det beter sig.
Kan behöva luftas, men min erfarenhet är, att får man kopplingens solfjäder att röra sig, brukar det lufta sig själv riktigt bra.
Men andras erfarenhter säger att det kan vara riktigt bökigt att få ur luft också.

Spontant skulle man kunna säga, att om väskan försvinner, utan att läckaget syns uppenbart är det slavcylindern.
Det läcker då mellan motor o låda, och bromsvätska är i princip glykol, så den lämnar inte alltid tydliga spår av läckage på varm motor.

Läcker det vid huvudcylindern på ut eller insidan av kupen, syns det bättre.

Om huvudcylindern läcker internt, försvinner igen vätska alls, men dålig funktion på hydrualiken.
av farbrornilsson
Hej!
Nivån har sjunkit från straxt över MAX, till straxt under MAX så det borde inte vara några problem med att den delen i behållaren som går till kopplingen blivit utan vätska.
Tänkte prova att lufta imorgon så får vi se, funkar inte det så är det väl bara att börja riva...
Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]