Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja det finns 4 bultar så de 2 som sitter vid den isåfall brustna klacken lossar man och monterar klacken där.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Arnold
Vilket bromssystem är det på V70ll 2007? Det finns ju olika t ex Teves, Lucas, ATE och TRW. Behöver man ta hänsyn till detta när man köper delar, eller är de olika systemen kompatibla med varandra? Har sett att det skiljer något på längd o bredd på bromsbeläggen.
av MickeM
Mig veterligen finns det bromsar anpassade för 15"hjul och de för 16"hjul orginal.
Skillnaden är fram, och bla diam på bromsskivan.

Bak är det lika på alla vad jag vet.
av MickeM
Öhhh.
Inga av dom du länkar till är rätt.

Översta länken leder till belägg för Volvo 740.
Understa länken till bromsbelägg till S/C/V70 I.

Du har en V70N, eftersom det är en 2007.

Kanske är länkarna eller Skruvat's sida som krånglar.

Men själva handbromsen är lika ute vid hjulen tom på XC90, så det kan inte vara svårt att få rätt.

Men jag tror att Skruvats hemsida krånglar till det för dig
Kolla på en annan reservdelssida, efter ev skillnader på bakbromsarna V70N modeller emellan.
Jag tvivlar i alla fall på att det finns.

Fram finns det olika bromsskive-diam bla.

Flera olka TILLVERKARE av piratdelar finns givetvis, och passar oavsett, men det var inte frågan, eller hur?
av Arnold
MickeM skrev:Öhhh.
Inga av dom du länkar till är rätt.

Översta länken leder till belägg för Volvo 740.
Understa länken till bromsbelägg till S/C/V70 I.

Du har en V70N, eftersom det är en 2007.

Kanske är länkarna eller Skruvat's sida som krånglar.

Men själva handbromsen är lika ute vid hjulen tom på XC90, så det kan inte vara svårt att få rätt.

Men jag tror att Skruvats hemsida krånglar till det för dig
Kolla på en annan reservdelssida, efter ev skillnader på bakbromsarna V70N modeller emellan.
Jag tvivlar i alla fall på att det finns.

Fram finns det olika bromsskive-diam bla.

Flera olka TILLVERKARE av piratdelar finns givetvis, och passar oavsett, men det var inte frågan, eller hur?
Nej det var det inte. Efter de modeller som du nämner finns en liten pil. Och om man klickar på dem så kan du se v70 och alla andra modeller som beläggen ska passa.
Du ser lätt vilken typ av belägg du ska ha.
Om du har ståltråden som bilden visar så ska du ha beläggen utan "horn"
Bilagor
ok.JPG
ok.JPG (17.86 KiB) Visad 738 gånger
Tycker Biltemas sida visar lite vettigare vilka belägg som passar bilen.
Nu får jag väl kritik för detta men jag säger inte köp på Biltema för jag köper endast "orginal" men kolla deras sida för info.
Att jag köper orginal är för att det var de enda handpromsbeläggen som passade och gick att justera till så det räckte med 3-4 hack på spaken för bra bromsverkan.
av Arnold
Magnus-B skrev:Tycker Biltemas sida visar lite vettigare vilka belägg som passar bilen.
Nu får jag väl kritik för detta men jag säger inte köp på Biltema för jag köper endast "orginal" men kolla deras sida för info.
Att jag köper orginal är för att det var de enda handpromsbeläggen som passade och gick att justera till så det räckte med 3-4 hack på spaken för bra bromsverkan.
Jo, jag har kollat Biltemas också. Många klagar på att bromsbanden lossnar på originalbackarna. Biltemas håller inte tillräckligt i diameter.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]