Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
Jag försöker hitta kabel och uttag (begagnade) för att använda kupevärmare. Hittade nu en annons där det står att det är Motorvärmare med grenuttag som suttit i en Volkswagen Tiguan. Min kamrat, Herr NEGATIV säger direkt att doppvärmaren nog inte passar ! Min fråga här är; någon som vet hur jag tar reda på det ?? Och är det troligt att kabeln är i bra längd ?
av Rådlös
Just motorvärmare är detaljer som är "skräddarsydda" för varje bil- och motormodell. Även årsmodell kan ha inverkan. Kablar är i och för sig elektriska kablar som fungerar lika överallt, men längd och annat på kablarna är även dom, skräddarsydda. Sedan kommer detta med fabrikat på delarna, vad som helst passar inte ihop med vad som helst.
Och skall man säga något rent allmänt, motorvärmare kan slitas med användning.

Vad har du för bil, motormodell och årtal?
av MickeM
Tyvärr har "Herr Negativ" rätt, som sagt.
Från en VW Tiguan finns inte mycket användbart till en Volvo som denna forumkategori behandlar.

Själva motorvärmaren är en kontaktvärmare på baksidan av motorblocket på Volvos Vit-blockare. (Dvs 5cyl).
Lättmonterat, då ingen kylvätska behöver tappas ur ens.
Det är alltså ingen insticks doppsvärmare monterad i frysplugg, som på gamla rödblockare. (4cyl B21/B23 i Volvo 240-740-940).

Hur långa själva kablarna är på en Tiguan vet jag inte, men det kan inte vara speciellt svårt att hitta allt märkesanpassat begagnat till Sveriges vanligaste bil.....

Vissa sätter universal slangvärmare istället för kontaktvärmaren, men....
av Anette62
Tack till er alla ! Svårt att veta vad som gäller. Men han har ändå sålt grejerna till någon annan så ...
Söker alltså egentligen bara kabeln och uttagen som sitter på bilen, för kupevärmare. Alltså ett uttag inuti kupen, kabel därifrån och fram till uttaget som sitter i "nosen". Det är en S60 av årsmodell 2003 jag har. Finns det kanske någon köp o säljsida här på JAGRULLAR ??
av Anette62
Jag började sökandet på en bildemontering. Där var det så att jag får själv skruva loss det jag vill ha och det kostade ändå ganska många hundringar. Plus att det inte fanns någon "garanti" att grejerna fungerar sen. Så jag valde att söka på andra ställen.
Bensinpriser v2

ok, för att vara ecakt, 139,96 toppade oljan[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]