Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev:Man får lätt känslan av att paniken är att alla ska ladda alla sina bilar på full effekt hela nättterna,/.../
Jag får mer panik när jag tänker på den klimatpåverkan det fortsatt innebär med användande av batteribilar.

Dessutom är det nog så att om man ska undvika det du skriver, så får man nog tekniskt begränsa det. Annars försöker alla ladda med full effekt "för säkerhets skull". Dessutom när det passar dem själva, vilket sannolikt blir samtidigt som många andra.
Variosboy skrev:Man får lätt känslan av att paniken är att alla ska ladda alla sina bilar på full effekt hela nättterna, och det är ju i min värld lika knasigt som att påstå att alla tankar sina nuvarande fosilbilar från tom till full tank varje dag..
Är det inte tvärs om?

Om man tankar bilen fyller man ju på 700 kWh bensin/diesel på 60 sekunder vilket motsvarar ca 10 MW som strömmar ut ur pumphandtaget och ned i tanken.

Elbilar laddar man inte med 10 MW utan hemma under längre tid på lägre effekt betydligt lägre än 10 MW. Det gör att man får en stor belastning av nätet hela tiden istället för korta hög punktlaster. Även om man bara laddar med 1% av hastigheten i en bensinpump är det ju 10 kW man drar.

Batteri tekniken kommer väl att utvecklas får man hoppas, så att en normal elbil har åtminstone 100 kWh batteri i framtiden, minst.

Som Camel säger kommer det behövas tvångsstyrning. Annars kommer man ju att vilja sätta i sladden när man kommer hem från jobbet och ladda med den ström man har tillgänglig kvar på sin huvudsäkring för tillfället.
Nja, men det ligger ju en del i det. Jag vet inte hur mycket en genomsnittlig privatbil körs per dygn, kanske 5 mil väldigt ungefär? Då blir det i storleksordningen 10 kWh per dygn och elbil. (Antagligen är det en överskattning.) Man kan ju tänka sig att ett sätt vore nån slags kostnadsstyrning, typ billigt att låta "elnätet" själv välja hur bilen ska laddas under natten, dyrt att snabbladda den med full effekt.
Lövet skrev:Paniken om utbyggnad pga elbilar blir lite rolig när man jämför med andra siffror. Flera större serverhallar tillkommer nu i svenska mixen och det kan påverka hela förbrukningen i landet med 0,25-0,75%. Styck. Det motsvarar då förbrukningen av ~165 000 elbilar*

*Räknat på 1500 mil och 3000kWh
Ja att även serverhallar behöver ström är inget konstigt men även där kan man behöva bygga ut elnätet, Överkalix har klimatet för serverhallar men inte elförsörjningen. Om de bara hade varit lite vakna i Överkalix och läst på jagrullar så hade de ju enkelt löst problemet, solceller, vindkraft, batteripaket och sedan lite effektbalansering det kan ju inte vara så svårt eller kan personalen åka elbil till jobbet och tömma sina batterier på jobbet så det behöver ju inte kosta 50-100 miljoner och ta 5-6 år för att ha fixat det.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... rverhallar
Senast redigerad av 1 Mwi, redigerad totalt 0 gånger.
NilsO skrev:Nja, men det ligger ju en del i det. Jag vet inte hur mycket en genomsnittlig privatbil körs per dygn, kanske 5 mil väldigt ungefär? Då blir det i storleksordningen 10 kWh per dygn och elbil. (Antagligen är det en överskattning.) Man kan ju tänka sig att ett sätt vore nån slags kostnadsstyrning, typ billigt att låta "elnätet" själv välja hur bilen ska laddas under natten, dyrt att snabbladda den med full effekt.
Jag skrev 7KWh per dygn i snitt ovan i ett inlägg som Camel kommenterade som att det var nått jag hittat på. Det baserade jag på att årssnittet per bil är på 1250mil och att en elbil i snitt drar lite drygt 2kwh/mil.

Men räknar man som dig på ca 10KWh har man lite marginal.

10kwh kan man få i om man laddar med 8A enfas i ca 5.5 timmar. Så mellan t. ex 23-4:30 skulle räcka..
joel80 skrev:Jag skrev 7KWh per dygn i snitt ovan i ett inlägg som Camel kommenterade som att det var nått jag hittat på.
Jag har inte påstått att du hittat på. Jag skrev bara att det är ditt påstående och att jag inte vet något om detta. Om det är tillräckligt får avgöras i framtiden.
Camel skrev:
joel80 skrev:Snittet som behövs ta ut per bil är bara kring 7kwh per dygn. Alla kommer inte ladda samtidigt, även om det är bra att få många att ladda på natten då övrig användning är låg.
Det är ditt påstående. Jag vet inget om detta. Om det är tillräckligt får avgöras i framtiden.
Det var ingen chansning från min sida utan bygger på hur mycket vi kör idag per bil samt vad elbilar drar, plus lite extra för eventuella förluster vid laddning.

Men borde väl ha förtydligat hur jag fick fram den siffran redan från början.
joel80 skrev: Det baserade jag på att årssnittet per bil är på 1250mil
Jag säger inte att du har fel, uppgiften finns givetvis någon stans, men är förvånad att snittet inte är högre. Jag tycker jag kör "sparsamt", men jag avverkar i alla fall 1.500 mil/år numera. Tänk på alla yrkesbilar, en taxi kör ofta 12.000 mil/år. ;-//
Skulle tro att snittet på nya bilar är det dubbla. Men för vår privata V60 ligger vi ett par hundra mil under det. Den går ett par mil per vardag och några längre resor under året.. Men vi har inte gjort mer än 1000-1100 mil per år i den senaste tre åren.
År 2015 var snittet drygt 1200 mil per år för personbilar, enligt myndigheten för trafikanalys. (Jag antar att dina, Joel, uppgifter också kom därifrån.)

Vad jag förstår inkluderar det alla bilar som är registrerade som personbilar, däribland taxibilar.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 24

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]