Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1234397
VolvoB20 skrev:Alla nät är ju liknande uppbyggda.
Spoiler »
Med elbilar som står och laddar lång tider blir det mycket större risk att nätet brakar om det inte byggs ut rejält.
Underbar analogi och pedagogiskt förklarat! Elnäten beräknas aldrig för 100% sammanlagring. Långt därifrån.
#1234412
Precis det jag sagt hela tiden. Man behöver inte utnyttja i närheten av 100%. Snittet som behövs ta ut per bil är bara kring 7kwh per dygn. Alla kommer inte ladda samtidigt, även om det är bra att få många att ladda på natten då övrig användning är låg.

Det är som även camel är inne på flera som undersökt det här och nätet i det stora hela är väl utbyggt för att klara elbilar, och bara på vissa ställen kommer man behöva uppgradera eller sätta in extrakraft.

Att elnätet på något sätt skulle vara ett hinder är struntsnack. I det stora hela är det mycket bra förberett, och ofta dimensionerat för en tid då vi faktiskt gjorde av med mer el per bostad än vad vi gör idag.
Övergången till fjärrvärme, jordvärme, luftvärmepump, bergvärme e.t.c har minskat många hus och områdens förbrukning. Och även om vi idag har mer prylar som drar ström så är de snålare idag än för 10-20 år sen.
Ni behöver inte vara oroliga för att elnätet skulle braka samman, även om det skulle börja säljas 100% elbilar från idag.
Vissa områden skulle behöva en lösning, men i det stora hela är vi väl rustade.
#1234427
joel80 skrev:Att elnätet på något sätt skulle vara ett hinder är struntsnack.
Vad skönt, då vet vi äntligen att de stora elbolagens höjningar av elnätsavgiften med några hundra mijarder för att uppgradera och investera i näten för att klara de nya förbrukningsmönstren bara är osanningar för att pungslå oss kunder..
#1234433
Deras aktieägare kanske krävde högre vinst?

Infrastruktur, som dessutom blir monopol för den som äger den, borde inte vara annat än ägd av oss alla. :/ Men det är kanske en helt annan tråd...
#1234450
Nu är ju majoriteten av elnäten ägda av oss medborgare, kommunala nätbolag och Vattenfall är ju till 100% ägda av folket och Ellevio ägs ju till 50% av AP-fonderna och Folksam i det fallet får man ju fundera vill man ha låg nätavgift eller vill man ha hög avkastning till sitt pensionssparande ??:-/
#1234482
joel80 skrev:Precis det jag sagt hela tiden. Man behöver inte utnyttja i närheten av 100%.
Det löser sig självt, eftersom man aldrig kan utnyttja 100%. Den nivån på sammanlagring fungerar inte i något nät.
joel80 skrev:Snittet som behövs ta ut per bil är bara kring 7kwh per dygn. Alla kommer inte ladda samtidigt, även om det är bra att få många att ladda på natten då övrig användning är låg.
Det är ditt påstående. Jag vet inget om detta. Om det är tillräckligt får avgöras i framtiden.
joel80 skrev:Det är som även camel är inne på flera som undersökt det här och nätet i det stora hela är väl utbyggt för att klara elbilar, och bara på vissa ställen kommer man behöva uppgradera eller sätta in extrakraft.
Jag har inte påstått något annat än att vissa standarder och tumregler används för dimensioneringen. Om "nätet i det stora hela är väl utbyggt för att klara elbilar" har jag inte uttalat mig om. Jag har bara gett dig ett litet halmstrå hur näten i praktiken kan avvika från standarder och tumregler av praktiska ekonomiska skäl. Inget annat.
joel80 skrev:Att elnätet på något sätt skulle vara ett hinder är struntsnack.
Elnätet är en mycket viktig del av infrastrukturen. Om frågor finns rörande ev. hinder i elnätet så är det definitivt inget struntprat. Det måste tas på djupaste allvar.
joel80 skrev:I det stora hela är det mycket bra förberett, och ofta dimensionerat för en tid då vi faktiskt gjorde av med mer el per bostad än vad vi gör idag.

Övergången till fjärrvärme, jordvärme, luftvärmepump, bergvärme e.t.c har minskat många hus och områdens förbrukning. Och även om vi idag har mer prylar som drar ström så är de snålare idag än för 10-20 år sen.
Återigen, det är ditt påstående. De som är insatta i frågan på djup teknisk nivå är inte lika säkra som du på att det "i det stora hela är det mycket bra förberett". T.ex. ser dagens laster helt annorlunda ut än gårdagens. Linjära laster som glödlampor och elvärme, byts ut till olinjära laster som LED, div. värmesystem med olinjära drifter, och ev. laddning av batteribilar. Detta skapar nya problem med övertoner som inte fanns innan. Det har visat sig vara ett allt större problem. I nya standarder har man därför höjt kravet på PEN-ledarens (gemensam neutralledare och skyddsledare) area i servisledningar. Men samtidigt dimensioneras dessa nya nät för bostadsbestånd med litet inslag av elvärme med mindre marginaler mot högt effektuttag. De gamla bostadsområdena med eluppvärmning har ofta inte marginal mot övertoner. I din iver att batteribilar ska införas, försöker du förringa ganska komplexa problem som fackpersoner är väl medvetna om. Men de flesta andra batteribilsförespråkare gör samma misstag. Uppenbarligen saknas tillräckliga kunskaper hos dessa förespråkare när man ser argumentationen som de framför och på det sätt de förringar, och ibland nedvärderar, de som har invändningar baserade på fakta.
Men återigen: detta är ingen raketforskning. Tekniskt går det att lösa. Men det kostar pengar, tar lång tid, och innebär ökad resursåtgång samt ökad klimatbelastning. På vems konto ska dessa poster hamna?
joel80 skrev:Ni behöver inte vara oroliga för att elnätet skulle braka samman, även om det skulle börja säljas 100% elbilar från idag.
Vissa områden skulle behöva en lösning, men i det stora hela är vi väl rustade.
Återigen, det är ditt påstående. Det är många som är oroliga ska du veta och lägger mycket arbete på att försöka kartlägga konsekvenserna av att ladda batteribilar i stor omfattning. De som inte är oroliga, är oftast lyckligt omedvetna.
#1234494
Paniken om utbyggnad pga elbilar blir lite rolig när man jämför med andra siffror. Flera större serverhallar tillkommer nu i svenska mixen och det kan påverka hela förbrukningen i landet med 0,25-0,75%. Styck. Det motsvarar då förbrukningen av ~165 000 elbilar*

*Räknat på 1500 mil och 3000kWh
#1234497
Ja, Internet är faktiskt relativt klimatbelastande totalt sett. :idea:
Hur är det med detta forum? Är det klimatkompenserat? :mrgreen: :?: :wink:
Snart måste vi kanske betala klimatskatt, som tas ut via ett föranmält kreditkort vid varje inloggning. Eller kanske vid skrivande av inlägg? Då skulle en del här på forumet få ganska kännbara utgifter. :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
#1234498
Man får lätt känslan av att paniken är att alla ska ladda alla sina bilar på full effekt hela nättterna, och det är ju i min värld lika knasigt som att påstå att alla tankar sina nuvarande fosilbilar från tom till full tank varje dag..

Men det är som alltid svårt att på forum nyansera och hamna någonstans på gråskalan istället för att det blir svart eller vitt. :roll:
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 24
Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]