Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _lucifer_
Försäkringsbolagen kan vara lite luriga... Själv skrev jag bilen på ett av päronen när jag var i nybörjar åldern, och fick då ner premien ganska rejält. Betalade på den tiden ca: 1200,-/år för trafikförs, vilket jag tyckte var högt. Men det är ju 6-7 år sedan.

Det lönar sig ALLTID att ringa runt. T.o.m. varje år man ska förnya försäkringen.
För mig skiljde det sig nästan 9000,- på en halvförsäkring mellan dyraste och billigaste. Idag är det inte lika stor skilnad längre, men det handlar ändå om ett par tusenlappar / år.
av anp
En sak att tänka på appropå inlägget ovan ( ingen koppling till _lucifer_ som person ), är att skriver man bilen/försäkringen på släktingar. Så bör man för att undvika problem, även bo på samma adress som försäkringstagaren. Är den huvudsaklige brukaren av fordonet någon annan än försäkringstagaren, kan man nekas ersättning om bostadsadressen skiljer mellan brukare/f-tagare.
Det kan även väcka f-bolags intresse/misstankar om farmor Eulalia 92år, äger en ungdomlig och stylad, motorstarkare entusiast/sportbil.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja de allra flesta jag känner i min ålder (18-19) försäkrar bilen på någon av sina föräldrar. Det har inte jag gjort, visserligen skulle försäkringen inte ens kostat hälften, men någon gång måste man ju börja bygga upp sin bonus. Sen är det ju också det att råkar man ut för en olycka så ryker ju försäkringstagarens bonus som kanske äger andra bilar också. Eller om tex ens förälder råkar ut för en olyka så blir det dyrare för dig.
Sen kan de ju vara kul att äga sin bil också.
Jag använder alltid detta när någon säger något negativt om min bil... tex "bara fyra växlar" eller något om "Volvo traktor" osv, då är de bara att kontra med " Ja ja jag äger ju i alla fall en bil..."

/ Tomas
av anp
Ovanligt med en sådan god inställning till bilägande och dito kostnader.
Många ser ägandet av en häftig bil som en mänsklig rättighet.
Köp dekalen "Rostig men betald" och sätt i bakrutan också. Alltid retar det nå´n :D
av Nordda
Tomas88 skrev:Ja de allra flesta jag känner i min ålder (18-19) försäkrar bilen på någon av sina föräldrar. Det har inte jag gjort, visserligen skulle försäkringen inte ens kostat hälften, men någon gång måste man ju börja bygga upp sin bonus. Sen är det ju också det att råkar man ut för en olycka så ryker ju försäkringstagarens bonus som kanske äger andra bilar också. Eller om tex ens förälder råkar ut för en olyka så blir det dyrare för dig.
Sen kan de ju vara kul att äga sin bil också.
Jag använder alltid detta när någon säger något negativt om min bil... tex "bara fyra växlar" eller något om "Volvo traktor" osv, då är de bara att kontra med " Ja ja jag äger ju i alla fall en bil..."

/ Tomas
Bra inställning. Känner igen mig i beskrivningen. Brorsan ställde sin bil på morsan för att få billigare försäkring men jag vill inte hålla på å dalta sådär. Man ska betala sitt eget och ha sakerna skrivna på sig själv. Thats it!
Användarvisningsbild
av Tomas88
anp skrev:Ovanligt med en sådan god inställning till bilägande och dito kostnader.
Många ser ägandet av en häftig bil som en mänsklig rättighet.
Köp dekalen "Rostig men betald" och sätt i bakrutan också. Alltid retar det nå´n :D
Rostig var den när jag köpte den för 1000:- men efter många timmars svetsning och några liter underredsmassa ser den ganska hyfsad ut, så jag tror jag skippar den dekalen.
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]