Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Om du hade problem med startreläet skulle det innebära att startmotorn inte gick. Men det är ju inte det som är problemet i ditt fall.
av andersuw
jimjim skrev:Förtydligar. Enbart svårstartad varm. Tidigare hjälpte det om jag väntade någon sekund med nyckeln innan startläge vid start. Men nu är den kika svårstartad med varm motor oavsett. // Jim
Det här med att det tidigare hjälpte att du väntade lite med tändning på innan du vred nyckeln till startläge kan tyda på att du har problem med bränslepumpningen av ett eller annat slag, kanske just det problem som Johnny just pekade på. Om jag minns rätt startar bränslepumpen när man vrider nyckeln till tändningsläge. Kan ju ha hjälpt tidigare att vänta ut den förpumpningen men slutat hjälpa om problemet förvärrats.
av jimjim
andersuw skrev:
jimjim skrev:Förtydligar. Enbart svårstartad varm. Tidigare hjälpte det om jag väntade någon sekund med nyckeln innan startläge vid start. Men nu är den kika svårstartad med varm motor oavsett. // Jim
Det här med att det tidigare hjälpte att du väntade lite med tändning på innan du vred nyckeln till startläge kan tyda på att du har problem med bränslepumpningen av ett eller annat slag, kanske just det problem som Johnny just pekade på. Om jag minns rätt startar bränslepumpen när man vrider nyckeln till tändningsläge. Kan ju ha hjälpt tidigare att vänta ut den förpumpningen men slutat hjälpa om problemet förvärrats.
Ursäkta min okunskap, kan detta bero på givaren i tanken? Eller vad har den för uppgift? Hur kommer jag åt givaren? Svår att byta?
av andersuw
Andra vet säkert mer om detta än jag. Men det jag förmodar Johnny avser är den givare som berättar hur mycket soppa det finns i tanken. Om den är dålig kan det tydligen hända att pumpen inte startar. Tror du kan komma åt från golvet under baksätet. Vad jag kan se i VIDA är det dock ingen helt enkel sak att byta grejerna om de behöver bytas (pump med givare). Hur reagerar din tankmätare? Visar den alltid rätt värde före startförsök? Och har du provat det andra redan föreslagit: Att tanka i mer soppa och se om startbeteendet vid varm motor då förändras?
av jimjim
andersuw skrev:Andra vet säkert mer om detta än jag. Men det jag förmodar Johnny avser är den givare som berättar hur mycket soppa det finns i tanken. Om den är dålig kan det tydligen hända att pumpen inte startar. Tror du kan komma åt från golvet under baksätet. Vad jag kan se i VIDA är det dock ingen helt enkel sak att byta grejerna om de behöver bytas (pump med givare). Hur reagerar din tankmätare? Visar den alltid rätt värde före startförsök? Och har du provat det andra redan föreslagit: Att tanka i mer soppa och se om startbeteendet vid varm motor då förändras?
Jo har testat att starta bilen fulltankad, ingen skillnad. Ska kolla tankmätaren vid nästa starttillfälle.
av jimjim
jimjim skrev:
andersuw skrev:Andra vet säkert mer om detta än jag. Men det jag förmodar Johnny avser är den givare som berättar hur mycket soppa det finns i tanken. Om den är dålig kan det tydligen hända att pumpen inte startar. Tror du kan komma åt från golvet under baksätet. Vad jag kan se i VIDA är det dock ingen helt enkel sak att byta grejerna om de behöver bytas (pump med givare). Hur reagerar din tankmätare? Visar den alltid rätt värde före startförsök? Och har du provat det andra redan föreslagit: Att tanka i mer soppa och se om startbeteendet vid varm motor då förändras?
Jo har testat att starta bilen fulltankad, ingen skillnad. Ska kolla tankmätaren vid nästa starttillfälle.
Trots 3/4 tank så är bilen svårstartade vid ljummen motor. Bensinmätaren visar aktuell mängd i tanken när startproblemen framträder.
Vad är det som styr när bensinpumpen ska jobba? Bränslepumpsreläet sitter vid pedalerna eller?

Tidigare har det skrivits om luftmassemätaren som möjlig orsak. Men ger ev. fel på denna felkoder? (Vilket inte fanns när jag gjorde avläsning)
av jimjim
jimjim skrev:
jimjim skrev:
Trots 3/4 tank så är bilen svårstartade vid ljummen motor. Bensinmätaren visar aktuell mängd i tanken när startproblemen framträder.
Vad är det som styr när bensinpumpen ska jobba? Bränslepumpsreläet sitter vid pedalerna eller?

Tidigare har det skrivits om luftmassemätaren som möjlig orsak. Men ger ev. fel på denna felkoder? (Vilket inte fanns när jag gjorde avläsning)
Ingen som vet?
av jimjim
Ingen som har tips?

Idag när jag skulle starta bilen på uppfarten så hade bränslelampan tänts(den lös inte igår när jag parkerade bilen). Bilen gick ej igång.
Efter påfyllning med 7-8 liter bensin startade den direkt.

Är det tecken på dålig bränslepump?
av MickeM
Nej, med för lite bränsle får man inte tillräckligt flöde för att pumpen suger med luft.

Typiskt problem som blir med den tankdesignen.

Kör inte med så lite bränsle, och gör du det ska du inte parkera i lutning.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]